مراحل کاشت و نگهداری چمن طبیعی در حیاط

انسان‌ها ذاتاً دوستدار طبیعت و سرسبزی هستند. شما مطمئناً با پیاده‌روی در اطراف محل زندگی خود خانه‌های ویلایی زیادی را خواهید دید که با کاشت انواع گیاهان، جذابیت منازل خود را دوچندان کرده‌اند. حتی ممکن است که خود شما نیز در یکی از این خانه‌ها زندگی کنید و به دنبال شیوه‌های جدید و متفاوتی برای زیباسازی حیاط خود باشید. یکی از این روش‌ها استفاده چمن طبیعی در حیاط است. در ابتدا ممکن است کاشت بذر چمن کار سختی به نظر برسد و عده‌ای به سراغ چمن رول طبیعی بروند؛ اما کاشت چمن طبیعی در حیاط از بذر ساده‌تر از آن چیزی است که به نظر می‌رسد. کافی است با داشتن ابزار موردنیاز تمامی مراحل کاشت را دنبال کرده و بعد از مدتی از دیدن چمن زیبای خود لذت ببرید. اگر علاقه‌مند به نحوه کاشت و نگهداری از آن هستید این مقاله را از دست ندهید.

مراحل کاشت بذر چمن

مراحل کاشت بذر چمن

  1. زمان مناسب برای کاشت بذر

مرحله اول برای داشتن یک چمن عالی، پیدا کردن زمان درست برای کاشت بذر چمن طبیعی در حیاط است. این زمان بسته به آب و هوای محل زندگی شما و نوع بذر چمن متفاوت است. در مناطق شمالی بهترین دوره برای کاشت بذر، هوای خنک بهار و پاییز است. آفتاب بهاره و باران به رشد قوی چمن کمک می‌کند. برای نواحی جنوبی این زمان به اواخر بهار و فصل تابستان که هوا گرم است موکول می‌شود؛ وقتی که دمای هوا به ۲۶ درجه سانتی‌گراد و یا بالاتر از آن می‌رسد و خطر سرمازدگی دیگر چمن‌ها را تهدید نمی‌کند.

  1. آزمایش و بهبود خاک حیاط

شرایط موجود در خاک شما مثل PH خاک، مقدار املاح موجود در آن و یا رطوبت و هوایی که در لابه‌لای ذرات خاک وجود دارند، بر میزان رشد بذر چمن طبیعی در حیاط تأثیرگذار است. تمامی این موارد را با یک آزمایش ساده خاک به راحتی می‌توان فهمید و خاک را تقویت کرد. اگر PH خاک غیرطبیعی باشد، حتی اگر خاک مملو از املاح و مواد معدنی باشد، بذر نمی‌تواند آن‌ها را دریافت کند. بهترین PH برای بذر چمن طبیعی در حیاط چیزی بین ۶ تا ۵/۷ است.

شاید این مطلب را هم دوست داشته باشید  بالکن سبز برای چه نوع آپارتمان‌هایی مناسب است؟

اگر خاک از نظر مواد آلی ضعیف باشد می‌توان با اضافه کردن مواد اصلاحی مثل کمپوست، رشد و نمو آن را بهبود بخشید. میزان هوای موجود در خاک نیز از عوامل مهم است که با استفاده از دستگاه‌های مخصوص شاخه‌های هوایی را بیرون می‌کشند تا خاک فشرده شده و بهتر رشد کند. همچنین محل کاشت چمن طبیعی در حیاط باید صاف و بدون فرورفتگی باشد تا سبب بیماری برای آن نشوند.

کاشت چمن طبیعی

  1. انتخاب بهترین دانه

شرط بعدی برای پرورش یک چمن سالم، انتخاب و خرید بذر چمن باکیفیتی است که به خوبی با آب و هوای محل زندگی شما سازگار باشد. بذر کم‎کیفیت باعث می‌شود چمن طبیعی در حیاط شما طراوت اصلی خود را نداشته باشد. معمولاً مشخصاتی مانند سرعت جوانه‌زنی، درصد بذر و… بر روی کیسه‌های بذر نوشته شده است. گونه‌های مختلفی از بذر چمن وجود دارند که شامل دانه‌های بنت گراس، بلو گراس، برمودا، باهیا و… می‌شوند. فروشندگان بذر چمن در منطقه محل زندگی، شما به راحتی می‌توانند شما را برای خرید بذر مناسب راهنمایی کنند. 

  1. آماده کردن خاک برای کاشت و کوددهی

قبل از کاشت بذر باید خاک را از هر چیزی را که موجب اختلال در رشد آن می‌شود پاک کرد. به این منظور حیاط یا باغچه خود را با چنگک صاف کرده تا هرگونه لکه، بلندی، سنگ و … از بین رفته و خاک مناسب بذرپاشی شود. در کاشت چمن طبیعی در حیاط، باید از استفاده از هرگونه علف‌کش قبل یا بعد از کاشت جلوگیری کرد؛ زیرا علف‌کش جلوی جوانه‌زدن بذرها را گرفته و گیاهان جوان چمن را از بین می‌برد. بذر تازه جوانه‌زده نیاز به تغذیه دارد؛ از این جهت نیاز است تا مواد مغذی موردنیاز خاک را با کودپاشی تأمین کرد. به همین منظور از کودهایی مانند کودهای فسفردار، نیتروژن‌دار و… استفاده می‌شود.

  1. کاشتن بذر چمن

اگر قصد کاشت چمن طبیعی در حیاط یا باغچه خانه خود را دارید، باید بدانید که در مناطق کوچک بذر با دست کاشته می‌شود. برای این کار می‌توانید از پخش‌کننده‌های دستی یا بذرپاش‌های فشاری استفاده کنید. به طور معمول بر روی کیسه‌های بذر نحوه کاشت آن‌ها نوشته شده است که اگر به درستی رعایت نشوند نتایج نامطلوبی به همراه دارند. بذر چمن برای جوانه زدن باید در عمق ۳ یا ۴ سانتی‌متری خاک قرار گیرد تا به اندازه کافی نور آفتاب دریافت کند؛ بنابراین نباید در عمق زیاد کاشته شود.

  1. آبیاری

می‌توان گفت که آبیاری در طول پروسه کاشت چمن طبیعی در حیاط، مهم‌ترین مرحله است. چمنزار تازه کاشته شده شما نیاز دارد تا همیشه مرطوب بماند. به همین علت بهتر است روزی یک تا دو بار آبیاری شود. بسته به نوع بذری که می‌کارید جوانه‌زنی می‌تواند بین ۵ تا ۲۱ روز طول بکشد. بعد از جوانه زدن بذرها، باید همیشه حدود ۲ سانت بالای خاک مرطوب بماند؛ اما با جوانه زدن بذر می‌توانید تا ارتفاع چمن‌زنی آن‌ها را مرطوب نگه دارید.

شاید این مطلب را هم دوست داشته باشید  آشنایی با انواع چمن‌های طبیعی

نگهداری از چمن طبیعی در حیاط

نگهداری از چمن طبیعی در حیاط

ممکن است حدود یک تا دو ماه طول بکشد تا چمن‌های جدید برای چمن‌زنی آماده شوند. هنگام زدن چمن‌ها هرگز بیشتر از یک‌سوم ارتفاع آن‌ها را بلند نکنید؛ زیرا بلند کردن بیش از حد چمن‌ها روی ذخایر غذایی و انرژی آن‌ها تأثیر منفی دارد. تا زمانی که چمن طبیعی در حیاطتان سه یا چهار بار چمن‌زنی نشده‌اند از هیچ‌گونه علف‌کش و یا کودی استفاده نکنید. پس از تغذیه اولیه چمن‌ها، ممکن است تا سالی چهار بار نیاز به کوددهی داشته باشند.

سخن پایانی

چمن به هوای محیط اطراف خود کمک می‌کند. با داشتن یک چمن طبیعی در حیاط به جذاب‌تر شدن خانه خود کمک می‌کنید و زمینه سبز و زیبایی را برای دورهمی‌های خانوادگی و دوستانه خود فراهم می‌کنید. در این مقاله به بررسی مراحل کاشت چمن طبیعی در حیاط و روش‌های نگهداری از آن پرداختیم.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Shopping Cart
به بالای صفحه بردن