10 مدل زیبا برای طراحی خانه با بام سبز

پس از شیوع بیماری همه‌گیر کرونا، همه ما متوجه شدیم چقدر مهم است که فضای متناسبی را در خانه خود داشته باشیم. برای برخی این فضای محبوب در آشپزخانه یا اتاق خواب و برای برخی دیگر در اتاق نشیمن خواهد بود؛ اما موضوعی که در این نوع از زندگی به آن توجه نمی‌شود، اهمیت ارتباط با دنیای بیرون است. از این رو خانه با بام سبز می‌تواند ارتباط با فضای بیرون را به بهترین نحو امکان‌پذیر کند.

به همین دلیل است که استفاده از فضای باز در خانه‌های ما مانند بالکن‌ها، باغ‌ها و حتی پشت‌بام‌ها در چند سال اخیر موردتوجه قرار گرفته است. اگر یک پشت بام یا یک تراس خالی دارید، با ما همراه باشید تا با انواع طراحی خانه با بام سبز آشنا شوید و آن‌ها را امتحان کنید.

1. نورپردازی مناسب داشته باشید

بهترین راه برای ایجاد فضایی با انرژی مثبت، استفاده از نورپردازی مناسب است. پشت بام و یا تراس‌ها معمولا نور بسیار کمی دارند یا اصلا نور ندارند. در چنین شرایطی شما می‌توانید از چراغ‌های خورشیدی بهره ببرید، آن‌ها به هزینه قبض برق شما اضافه نمی‌کنند، به محیط زیست صدمه نمی‌زنند و به راحتی قابل نصب هستند. محبوب‌ترین گزینه‌های نورپردازی، چراغ‌های رنگارنگ و یا مشعل‌های ساده هستند که حال و هوای هاوایی را به شما هدیه می‌دهند، نور رشته‌ای یا دیوارکوب‌های ساده نیز برای خانه با بام سبز عالی به حساب می‌آیند.

مهم نیست که چه شیوه نورپردازی را انتخاب می‌کنید؛ شما باید مطمئن شوید که آن‌ها با آب و هوای منطقه شما سازگار باشند و سیم‌کشی آن‌ها درست انجام شده باشد. از آنجایی که چراغ‌های شما در فضای آزاد مستقیما در معرض باران و نور خورشید هستند، باید ضد آب و مقاوم در برابر آب نیز باشند.

شاید این مطلب را هم دوست داشته باشید  چگونه یک بالکن سبزیجات درست کنیم؟

طراحی خانه با بام سبز

2. کف‌پوش مناسب را انتخاب کنید

هنگام طراحی خانه با بام سبز اغلب مرحله انتخاب کف‌پوش مناسب پشت بام و تراس نادیده گرفته می‌شود. به طور مثال در بام سبزی که هیچ کاشی یا کف‌پوش خاصی برای فضای بیرونی در نظر نگرفته نشده است، طراحی آن منطقه چشم‌گیر نخواهد بود؛ اما با کف‌پوش مناسب این منطقه به محبوب‌ترین نقطه در خانه شما تبدیل خواهد شد. انتخاب‌های محبوب و مناسب برای کف‌پوش خانه با بام سبز عبارت‌اند از:

  • کاشی
  • سنگ
  • سرامیک
  • شن
  • چمن مصنوعی

کف‌پوش‌های ذکرشده مقاوم هستند، می‌توانند در هر شرایط آب‌وهوایی دوام بیاورند و نیازی به نگهداری زیادی ندارند. اگر اتاقی دارید که مستقیما به تراس شما منتهی می‌شود، کف‌پوشی داشته باشید که با کف اتاق شما مطابقت داشته باشد تا شبیه یک امتداد طبیعی خانه شما باشد. اگر چنین کف‌پوشی برای فضای باز مناسب نیست، محصولی را تهیه کنید که مناسب آن فضا باشد و هارمونی جذابی نیز با کف‌پوش خانه ایجاد کند.

3. باربیکیو و یا شومینه را به طراحی خانه با بام سبز خود اضافه کنید

اگر می‌خواهید فضای پشت بام خود را جایی بسازید که بتوانید تا حد امکان زمان خود را در آن سپری کنید، اضافه کردن یک شومینه به خانه با بام سبز شما نیز می‌تواند ایده خوبی باشد. همچنین اگر فکر می‌کنید پخت و پز در پشت بام کار سختی است، اضافه کردن یک کباب‌پز یا یک باربیکیو کمک‌کننده خواهد بود. در واقع شما با این نوع طراحی می‌توانید مهمانی‌های مختلفی را در بام سبز خود برگزار کنید و در فضای باز از آشپزی و همراهی عزیزانتان لذت ببرید. وجود یک شومینه نیز برای استفاده از فضا در طول زمستان مهم است؛ چراکه شما را در یک شب سرد زمستانی گرم نگه می‌دارد و به دکوراسیون پشت‌بام شما جذابیت می‌بخشد.

شاید این مطلب را هم دوست داشته باشید  روش و ایده های محوطه سازی تالار عروسی

4. آلاچیق را به طراحی پشت‌بام خود اضافه کنید

یکی دیگر از ایده‌های منحصر به فرد طراحی، اضافه کردن آلاچیق به پشت بام یا تراس است. این سازه‌ها به فضا گرما و جذابیت می‌بخشند و فضایی بسیار دنج را برای شما در خانه ایجاد می‌کنند. آلاچیق‌ها همچنین از شما در برابر عوامل مختلف محافظت و آن را به مکانی عالی برای معاشرت در طول سال تبدیل می‌کنند. هنگام استفاده از آلاچیق می‌توانید آن را مطابق با فضایی که دارید طراحی کنید، مثلا از چوب یا مواد مقاوم‌تر مانند فلزات بهره ببرید تا کل فضا بسیار سرگرم‌کننده و جذاب باشد.

طراحی روف گاردن خانه

5. خانه با بام سبز را به محل غذاخوری زیبا تبدیل کنید

غذا خوردن در داخل خانه به اندازه غذا خوردن در فضای باز جذاب نیست؛ به همین دلیل است که اغلب افراد  عاشق پیک نیک هستند. بنابراین، هنگامی‌که یک تراس یا پشت‌بام در اختیار دارید، می‌توانید آن را به فضای ناهارخوری در فضای باز رویایی خود تبدیل کنید. اضافه کردن چند نیمکت و چند چتر پیک‌نیک نیز می‌تواند طراحی شما را کامل کند.

7. یک سینمای خانگی در فضای باز خود ایجاد کنید

داشتن سینمای خانگی در فضای باز بسیار لذت بخش به نظر می‌رسد. شما با یک پروژکتور و یک بلندگو می‌توانید رویای خود را حقیقت ببخشید. برای فضای نشستن هم می‌توانید از صندلی‌های داخل خانه‌تان استفاده کنید یا چند حصیر و فرش روی زمین پهن کنید. همچنین می‌توانید بالشتک‌ها یا پدهای صندلی مناسبی را تهیه کنید که گزینه‌های مناسبی برای ایجاد فضای نشستن روی فرش‌ها هستند. برای راه‌اندازی یک سینمای خانگی در فضای باز لازم نیست نگران سرمایه‌گذاری در بخش سیم‌کشی برق باشید؛ چراکه وجود یک پریز برق در نزدیکی پروژکتور کافی خواهد بود.

شاید این مطلب را هم دوست داشته باشید  مزایای دیوار سبز حیاط چیست و چگونه طراحی می‌شود؟

جمع‌بندی

موارد ذکرشده تنها چند ایده هستند که می‌توانید به‌عنوان الهام از آن‌ها برای انواع طراحی خانه با بام سبز استفاده کنید؛ البته هنگامی‌که به فکر طراحی بام سبز خود هستید، بهتر است با یک متخصص طراحی فضای سبز حرفه‌ای مشورت کنید. چراکه آن‌ها به شما کمک می‌کنند تا بهترین شیوه طراحی بام سبز خود را انتخاب کنید و از پشت بام خود به بهترین نحو لذت ببرید.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Shopping Cart
به بالای صفحه بردن