تراس سبز چیست؟ ایده‌هایی برای طراحی و ساخت تراس گاردن

هر چند جبر روزگار ما را به سمت و سویی کشانده است که بسیاری از ما از زندگی در خانه‌های ویلایی حیاط‌دار محروم هستیم؛ ولی هنوز هم راه‌هایی وجود دارند که به کمک آن‌ها می‌توان طبیعت را به فضای بسته و محدود زندگی آپارتمانی داخل کرد. تراس سبز یکی از این راه‌هاست. بسیاری از ساختمان‌های مسکونی بلندمرتبه معمولا تراس‌های جداگانه‌ای را برای واحدهای مختلف در نظر می‌گیرند. شما می‌توانید به کمک گیاهان، تراس منزل خود را از حالت بی‌روح خارج کنید و محیطی سرسبز و بانشاط را به ارمغان بیاورید. در ادامه قصد داریم ایده‌هایی در خصوص طراحی و ساخت تراس سبز را بررسی کنیم. تا پایان با ما همراه باشید.

تراس سبز چیست؟

بد نیست که قبل از هر چیز تعریفی از تراس و بالکن را با هم بررسی کنیم. تراس به فضایی بدون سقف گفته می‌شود که در مجاورت ساختمان احداث می‌شود. اما بالکن فضایی است که دارای سقف است. در عین حال تراس از چند طرف کاملا باز است؛ اما بالکن‌ها معمولا از یک طرف به محیط بیرون از ساختمان دید دارند. ذکر این توضیح ضروری است که آنچه در این مقاله بیان می‌کنیم برای تراس و بالکن قابل اجراست و از این حیث تفاوتی بین آن‌ها قائل نیستیم.

به زبان ساده منظور از تراس سبز، تراس یا بالکنی است که به کمک گل و گیاه طراحی و زیباسازی می‌شود. تراس‌ها از جمله معدود فضاهایی هستند که در زندگی‌های آپارتمانی و بسته امروز، فرصت نفس کشیدن را برای ما فراهم می‌کنند. پس چه بهتر که به جای داشتن تراس‌هایی ساده با میله‌های فلزی که به نوعی حس زندان را در یاد ما تداعی می‌کنند، با بکارگیری کمی خلاقیت بالکن‌هایی سرشار از نشاط و سرزندگی را بسازیم که از حضور در آن نهایت آرامش را کسب کنیم.

شاید این مطلب را هم دوست داشته باشید  چند ایده جذاب برای محوطه سازی اطراف استخر

تراس سبز چیست؟

ایده‌هایی برای طراحی و ساخت تراس سبز

حال که با مفهوم تراس سبز آشنا شدیم، بد نیست که به سراغ ایده‌هایی برای طراحی و ساخت آن نیز برویم. هدف از ساخت تراس سبز، ایجاد محیطی آرامش بخش است که افراد در طول مدت حضور در خانه بتوانند در آن از نظر روحی و روانی به آرامش دست پیدا کنند. بر این اساس به کمک ایده‌های زیر می‌توانید تراس سبز ایده‌آل خود را در خانه‌تان طراحی کنید.

1. فضای تراس را باز نگه دارید

شلوغ کردن تراس با وسایل مختلف باعث می‌شود که حس و حال فضای باز در تراس از بین برود. بعضا مشاهده می‌شود که بعضی از افراد در لبه تراس‌ها از دیوار یا نرده‌های فلزی استفاده می‌کنند. این در حالی است که به راحتی می‌توانید از شیشه‌های شفاف و مقاوم برای محصور کردن فضای دور تراس بهره بگیرید. به این ترتیب فضای تراس محدود نخواهد شد.

2. ایجاد حریم خصوصی گیاهان

هر چند اشاره کردیم که باید سعی کنید تا فضای تراس حتی الامکان باز باشد؛ اما اگر به دنبال حریم خصوصی در محدوده تراس هستید، می‌توانید از گیاهان رونده مانند پاپیتال، عشقه ، پیچک و موچسب استفاده کنید. این گیاهان به صورت روند رشد می‌کنند و دید از سایر ساختمان‌ها به تراس را کاملا محدود می‌نمایند. به علاوه این که سایه دلچسبی را نیز ایجاد می‌کنند که در طول روز می‌توانید از خنکای آن لذت ببرید.

3. گیاهان بلند

درختچه‌ها و گیاهان با رشد عمودی زیاد برای تراس‌هایی مناسب هستند که ابعاد بزرگی دارند. استفاده از این گیاهان در تراس‌های کوچک نوعی احساس خفگی و کوچک‌تر شدن فضا را با حاضران منتقل می‌کند و زیبایی ظاهری چندانی را نیز به همراه ندارد.

شاید این مطلب را هم دوست داشته باشید  آشنایی با اجرای انواع روف گاردن

ایده‌هایی برای طراحی و ساخت تراس سبز

4.  انتخاب مبلمان مناسب

نکته مهم دیگری که در طراحی تراس سبز باید مد نظر قرار دهید، انتخاب نوع مبلمان مناسب است. باید از قبل تصمیم بگیرید که تراس را به عنوان محلی برای صرف غذا استفاده می‌کنید یا ترجیح می‌دهید که برای استراحت به تراس بروید. بر این اساس باید سبک مبلمان مناسب و متناسب با فضای تراس را انتخاب کنید.

5. استفاده از آب نما

اگر فضای کافی در تراس در اختیار دارید، توصیه می‌کنیم که از یک آب نمای زیبا و خلاقانه در محیط تراس استفاده کنید. به کمک آب نما می‌توانید با یک تیر سه نشان را هدف بگیرید:

  •  صدای ملایم جریان آب قطعا برای حاضران در تراس آرامش‌بخش خواهد بود.
  •  ظاهر زیبا و منحصربه‌فردی در تراس ایجاد می‌شود.
  •  از آب نما می‌توانید برای آبیاری گیاهان و گل‌هایی که در فضای اطراف آن قرار دارند، استفاده کنید.

استفاده از آب نما

6. نورپردازی تراس سبز

استفاده گل و گیاه در بخش‌های مختلف تراس سبز شادی و نشاط را به همراه می‌آورد؛ اما نباید فراموش کنید که در شب هنگام برای حضور در تراس باید نورپردازی مناسبی را تدارک ببینید. به خصوص که وجود گل و گیاه باعث می‌‌شود تا حدی جلوی انتقال روشنایی و نور گرفته شود. توصیه می‌کنیم برای نورپردازی تراس از لامپ‌های کوچک در تعداد زیاد استفاده کنید.

7. توجه به هماهنگی رنگ‌ها

گل‌ها، گیاهان و سایر وسایلی که در تراس استفاده می‌شوند باید از نظر رنگ سازگاری خوبی با هم داشته باشند. تنوع بیش از حد رنگ‌ها در تراس باعث می‌شود که نوعی آشفتگی و شلوغی بیش از حد به حاضران انتقال پیدا کند. به همین دلیل توصیه می‌کنیم که تنوع رنگ‌های اصلی در تراس سبز بیش از سه مورد نباشد. رنگ‌های نیلی، سفید، بژ و خاکستری گزینه‌های مناسبی هستند که در کنار رنگ سبز می‌توانید استفاده کنید.

شاید این مطلب را هم دوست داشته باشید  قیمت و روش درست کردن دیوار سبز در باغ

8. استفاده از آویز

آویزها یکی دیگر از پیشنهادات مناسب برای ساختن تراس سبز هستند. آویزها را در نقاط مختلف تراس تعبیه کنید و گلدان‌های شیک و زیبایی را در آن‌ها قرار دهید. گل شمعدانی بهترین ایده‌ای است که می‌توانید به صورت آویز در محیط تراس نصب کنید. شمعدانی عطر فوق‌العاده‌ دارد. همچنین رابطه خوبی با نور مستقیم خورشید دارد. رنگ قرمز فوق‌العاده گل‌های شمعدانی نیز فضایی بی‌نظیر را برای تراس شما به ارمغان می‌آورد.

کلام پایانی

در این مقاله ایده‌هایی برای طراحی و ساخت تراس سبز را بررسی کردیم. در زمان طراحی فضای تراس سبز باید نسبت به جنوبی یا شمالی بودن و همچنین اشراف ساختمان‌های مجاور به تراس حساس باشید. با در نظر گرفتن این موضوعات می‌توانید فضایی دلنشین برای دورهمی‌ها و استراحت کردن در زندگی‌های ماشینی و آپارتمای امروز تدارک ببینید.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Shopping Cart
به بالای صفحه بردن