آشنایی با انواع دیوار سبز بر اساس سیستم اجرا

دیوار پوشیده شده از گیاه که در جهت زیباسازی ساختمان و از طرفی دیگر کمک به پاکیزگی محیط شهری اجرا می‌شود را دیوار سبز یا گرین وال می‌گویند. در قدیم دیده می‌شد که در دیوار ساختمان های قدیمی گیاهانی به صورت طبیعی رشد می‌کنند و این منظره یک نمای زیبا به ساختمان می‌داد. دیوار سبز بر همین اساس از این ساختمان‌ها به عنوان الگو استفاده می‌کند و برخی دوست دارند که دیوار ساختمان خود را به این شکل طراحی کنند. دیوار سبز را می‌توان در بخش‌های مختلف مانند فضای داخلی و بیرونی ساختمان ها و دیوار حیاط و محوطه ویلاها و طراحی و اجرا کرد. گاهی اوقات کارشناسان اسامی دیوار زنده، باغ های عمودی ، دیوارهای زیستی و دیوارهای پیچیده گیاهی عمودی را نیز برای دیوار سبز به کار می‌برند. این دیوار علاوه بر کارکرد زیبایی شناختی، نقش حفاظت از سازه‌ها را نیز دارد. بنابراين در ادامه مقاله سعی شده تا چند مورد از انواع دیوار سبز که براساس سیستم اجرا تقسیم بندی شده‌اند، معرفی شوند. 

اجرای دیوار سبز چگونه انجام می‌شود؟

اجرای دیوار سبز چگونه انجام می‌شود؟

قبل از اینکه انواع دیوار سبز مورد بررسی قرار گیرند، سیستم اجرای این دیوار مورد بررسی قرار می‌گیرد. مراحل مشخصی باید به صورت کامل هنگام اجرای دیوار سبز انجام شوند. این مراحل عبارتند از: 

1- مکان مناسبی انتخاب شود

انتخاب یک دیوار محکم و ایجاد فضای سبز در جای مناسب از نکات بسیار مهم در هنگام اجرا است. دیوارهای استاندارد در هنگام ساخت انواع دیوار سبز می‌تواند از بین دیوارهای قدیمی ساختمان، دیوارهای جانبی کور و بلند، دیواره های پارکینگ‌ها، بزرگراه‌ها و مراکز صنعتی و کارخانه ها، فضای داخلی اماکن عمومی و فضای داخلی ساختمان ها و لابی انتخاب شود. انتخاب یک مکان درست به دلیل توجه به بار اضافی وارد بر ساختمان و سازه از اهمیت بالایی برخوردار است. 

شاید این مطلب را هم دوست داشته باشید  روش استفاده و خرید چمن طبیعی برای زمین فوتبال

2- مجری حرفه‌ای انتخاب کنید 

کسی که دیوار سبز را اجرا می‌کند باید از مهارت، تجربه و اطلاعات و دانش فنی به روزی برخوردار باشد. بنابراین شما باید در انتخاب نیم اجرا کننده نهایت دقت و وسواس را به خرج دهید. به این ترتیب است که بهترین نتیجه را از کار خود می‌گیرید. 

3- سیستم ساخت را انتخاب نمایید 

انتخاب سیستم ساخت انواع دیوار سبز، سومین مرحله از اجرای دیوار گاردن است. برای نمونه دیوار زنده یا پانل‌های مدولار و نمای سبز یا همان گیاهان بالارونده دو سیستمی هستند که بیش از سایر موارد مورد توجه قرار می‌گیرند. شما هم می‌توانید با توجه به بودجه ک فضایی که در اختیار دارید یکی از آن‌ها را انتخاب کنید. 

4- نورپردازی را انجام دهید

دیگر مرحله مهم در اجرای یک دیوار سبز، نورپردازی است. از اجرای این مرحله برای افزایش چند برابری زیبایی بصری فضا استفاده می‌کنند. بنابراین نورپردازی خوب باعث بیشتر و بهتر دیده شدن دیوار سبز می‌شود. 

5- گیاهان را انتخاب نمایید 

در مراحل پایانی اجرا انواع دیوار سبز باید گیاهان مد نظر خود را انتخاب کنید. در هنگام انتخاب به نکته‌ای مهم توجه داشته باشید. که گیاه باید بومی منطقه باشد یا با اقلیم محل مورد نظر سازگاری داشته باشد. از طرفی دیگر پیشنهاد می‌شود گیاهانی را انتخاب کنید که به آب و هرس کمتری احتیاج پیدا کنند. هم‌چنین بهتر است گیاهان با عمق ریشه کم استفاده کنید. زیرا این گیاهان بستر رشد کمتری در دیوار ایجاد می‌کنند. 

6- سیستم آبیاری را انتخاب و اجرا کنید 

در مرحله آخر هم نوبت به انتخاب و اجرای سیستم آبیاری می‌رسد. شما می‌توانید با توجه به بودجه خود انواع سیستم آبیاری و دستی، آبیاری قطره‌ای اتوماتیک و یا هوشمند را انتخاب کنید. علاوه بر این می‌توانید از سیستم ذخیره آب باران استفاده کنید تا در مصرف آب صرفه جویی شود. 

شاید این مطلب را هم دوست داشته باشید  چند ایده جذاب برای محوطه سازی با چمن

اجرای دیوار سبز

انواع دیوار سبز در سیستم اجرا 

بر اساس موارد مختلف می‌توان دسته بندی های مختلفی از انواع دیوار سبز را مورد بررسی قرار داد. این بار اما انواع دیوار سبز بر اساس سیستم اجرا معرفی می‌شوند. این سیستم‌ها عبارتند از: 

دیوار سبز مدولار 

مدل مدولار یکی از انواعی است که برای ساخت و اجرای دیوار گاردن از داربست استفاده می‌کنند. این سیستم از رايج ترین انواع دیوار سبز به حساب می‌آید. با کمک این سازه می‌توان گیاه بالارونده را نگه داشت و با کمک گرفتن از آن به گیاه فرم داد. بنابراین اشکال و منحنی های خاصی از گیاهان بر روی دیوار نقش می‌بندد. 

نمد پلیمری 

یک نوع دیگر از دیوار سبز، نمد پلیمری است. در این سیستم از پارچه های قابل زهکشی نمدی استفاده می‌شود که به شکلی خاص تا می‌خورند و بر روی قاب های زیر ساخت نصب می‌گردند. بنابراین برای اجرای چند گلدان و محفظه از آن استفاده می‌شود و می‌توان کشت عمودی ردیفی در آنها ایجاد کرد. در این سیستم از انواع دیوار سبز، گیاه‌ها در غلاف های اولیه قرار می‌گیرند. علاوه بر این‌ها در نمد پلیمری تهویه ای مناسب قرار دارد که شرایط نگهداری از دیوار سبز را راحت تر می کند.

هیدروپونیک 

یکی دیگر از انواع دیوار های سبز که کشت گیاه در آن، بر پایه آب انجام می شود، دیوار سبز هیدروپونیک است. در این نوع از دیوار های گاردن خاکی وجود ندارد و تمام مواد معدنی و هرآنچه که گیاهان لازم دارند، از طریق آب تامین می شود. در هنگام اجرای سیستم هیدروپونیک ابتدا باید طرح مورد نظر ترسیم شود و بعد از طراحی دقیق گل‌ها و گیاهان بر روی دیوار قرار بگیرند. 

شاید این مطلب را هم دوست داشته باشید  10 مدل زیبا برای طراحی خانه با بام سبز

انواع دیوار سبز

کابلی

برخی محیط‌ها به گیاهانی نیاز دارند که پر شاخ و برگ بوده ک سریع رشد کنند. در این مواقع بهتر است از دیوار سبز کابلی استفاده شود. در این سیستم کابل‌ها از بین یک سری توپی فولادی عبور می‌کنند و با کمک این سری‌ها کشش و انقباض از میان یکدیگر برای آن‌ها فراهم می‌شود تا امکان شکل گیری شبکه مورد نظر را فراهم کنند. 

شبکه‌ای

یک سازه نازک که توسط یک حائل، به دیوار وصل می شود، در واقع همان دیوار سبز شبکه‌ای است. سیستم شبکه‌ای برای آن انواع دیوار سبز به کار می‌رود که گیاهان بسیار آهسته رشد می کنند و نیاز به پشتیبانی و رسیدگی بیشتری دارند.

جمع بندی

دیوار سبز یک دیوار پوشیده شده از گیاه است که در جهت زیباسازی ساختمان و سازه مورد استفاده قرار می‌گیرد. براساس سیستم اجرای این دیوار می‌توان انواع مختلفی از انواع دیوار سبز را معرفی کرد. شما می‌توانید هر کدام را براساس بودجه، فضای مد نظر خود و سلیقه‌ای که دارید، انتخاب کنید. 

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Shopping Cart
به بالای صفحه بردن