انواع گیاه آپارتمانی و روش مراقبت از آن‌ها

با توسعه زندگی شهرنشینی و از بین رفتن مراتع طبیعی، داشتن فضایی سبز و زیبا به دغدغه بسیاری از افراد تبدیل شده است. در روستاها و شهرهای کم‌جمعیت اکثر افراد در باغچه‌های خود گیاهانی را پروش می‌دهند. اما اکثر کسانی که در شهرهای بزرگ زندگی می‌کنند ترجیح می‌دهند از گیاهان و گیاه آپارتمانی نگهداری کنند. با ما در ادامه این مطلب همراه باشید تا شما را با انواع گیاه‌های آپارتمانی و مراقبت از آن‌ها آشنا کنیم.

اصول کلی نگهداری از انواع گیاه آپارتمانی

برای اینکه گل‌ها و گیاهان سالم بمانند نیاز است که شرایطی را برای آن‌ها فراهم کنید. برخی از این شرایط عبارت‌اند از:

اکسیژن

مهم‌ترین نکته در مورد مراقبت از گیاهان آپارتمانی که بسیاری از افراد به آن توجه نمی‌کنند این است که باید حداقل یک بار در روز گیاه آپارتمانی خود را در هوای تازه قرار دهید تا اکسیژن کافی دریافت کند. این کار باعث می‌شود تا گیاه شما همواره تازه و شاداب باقی بماند.

نور کافی

با توجه به نژاد، مطمئن شوید گیاه آپارتمانی‌تان در جایی قرار داشته باشد که نور کافی دریافت می‌کند. توجه داشته باشید که نور بیش از حد و مستقیم خورشید می‌تواند گیاهان آپارتمانی را خشک و یا بد رنگ کند. بعضی گیاهان آپارتمانی سایه دوست هستند. اما این بدین معنا نیست که به نور احتیاجی ندارند فقط نباید در معرض نور مستقیم خورشید قرار بگیرند.

آب کافی

آبیاری مناسب و به اندازه، ضامن سلامت انواع گیاه آپارتمانی است. همان‌طور که آبیاری کم باعث خشک شدن گیاهان آپارتمانی می‌شود؛ آبیاری بیش از حد نیز سبب گندیدن آن خواهد شد. توصیه می‌شود در زیر گلدان چند سوراخ ایجاد کنید تا علاوه بر خارج شدن آب اضافی، جریان هوا به کپک نزدن خاک و تنفس ریشه گیاه کمک کند.

شاید این مطلب را هم دوست داشته باشید  انواع دیوار سبز عمودی با گیاهان طبیعی

اصول کلی نگهداری از انواع گیاه آپارتمانی

خاک مناسب

راه دیگر برای مراقبت از گیاهان آپارتمانی و حفظ نشاط و شادابی آن‌ها استفاده از خاک مناسب است. خاکی که با ماسه ترکیب شده باشد؛ بهترین انتخاب برای گیاهان آپارتمانی است. به طور متوسط زمانی که ریشه گیاه به کف گلدان برسد زمان مناسبی برای تعویض خاک و انتقال به یک گلدان بزرگ‌تر است.

دمای مناسب

برای مراقبت از گیاهان آپارتمانی بهتر است آن‌ها را در هر فصلی در دمای 22 الی 25 درجه سانتی‌گراد نگه داشت.

 

معرفی محبوب‌ترین گیاه آپارتمانی و نحوه نگهداری از آن‌ها

برخی از گیاهان آپارتمانی هستند که محبوبیت بسیار زیادی در میان افراد دارند؛ زیرا شرایط نگهداری آن‌ها آسان‌تر است. برخی از این گیاهان عبارت‌اند از:

1- سینگونیوم (Goosefoot plant)

این گیاه زیبا، در روزهای تابستان نیاز به 2 یا 3 بار آبیاری در هفته دارد. در زمستان هفته‌ای یک بار کافی است. بهترین محل برای نگهداری از سینگونیوم سایه روشن پنجره‌هاست. بهترین خاک برای اینکه این گیاه آپارتمانی، شادابی و سرسبزی لازم را داشته باشد مخلوطی از پیت و کمپوست است.

سینگونیوم (Goosefoot plant)

2- آگلونما (Chinese Evergreen)

آگلونما، گیاهی است که با داشتن نور غیرمستقیم و هفته‌ای یک بار آبیاری همیشه سبز می‌ماند. برای تقویت بهتر می‌توانید هر 15 روز یک بار مقداری کود مایع به آن بدهید.

3- شفلرا (Umbrella Tree)

برای اینکه این گیاه زرد و کم‌رمق نشود؛ از گذاشتن آن در سایه خودداری کنید. نور متوسط و غیرمستقیم بهترین حالت برای شفلراست. در روزهای زمستان هفته‌ای یک‌بار و در تابستان 2 یا 3 بار در هفته آبیاری برای این گیاه زیبا کفایت می‌کند.

شاید این مطلب را هم دوست داشته باشید  آشنایی با انواع بام سبز ساختمان

4- حسن یوسف (Solenostemon)

برای اینکه حسن یوسف، همیشه خوش رنگ باشد؛ خاک آن را مرطوب نگه داشته و در نور زیاد قرار دهید. مخلوطی از خاک باغچه، خاک قلیایی و خاک برگ بهترین انتخاب برای حسن یوسف است.

5- کاج مطبق

قرار دادن کاج مطبق در کنار پنجره با نور غیرمستقیم محل مناسبی برای پروش این گیاه است. مقداری خاک برگ و ماسه به نسبت 3 به 2 را با هم مخلوط کنید و این گیاه را در آن بکارید. در این گیاه در هفته حدود 2 بار به آب نیاز خواهد داشت.

گیاه آپارتمانی برای تراس سبز

گیاه آپارتمانی برای تراس سبز

اگر می‌خواهید از فضای بالکن خود به بهترین نحو استفاده کنید؛ می‌توانید آن را به تراس سبز تبدیل کنید. این کار علاوه بر زیبایی، به تقویت روحیه شما هم کمک می‌کند. اما برای این کار باید بدانید از چه گیاهانی استفاده کنید که مقاومت لازم را داشته باشند. گیاهانی که در خارج از آپارتمان قرار می‌گیرند باید بتوانند گرما و سرمای زیاد، غبار و آلودگی و نور زیاد را تحمل کنند. در ادامه با ما همراه باشید تا بهترین انتخاب‌ها را برای تراس به شما معرفی کنیم.

شمعدانی

این گیاه نوردوست با عطر خوشی که دارد انتخاب بسیار خوبی برای فضای تراس است. شمعدانی می‌تواند گرما و نور زیاد را تحمل کند و حتی باعث زیباتر شدن آن نیز می‌شود.

گل داوودی

این گیاه که گیاه ملی ژاپن نیز شناخته می‌شود، حدود 200 گونه بارنگ‌های مختلف دارد. گل داوودی در برابر شرایط مختلف آب و هوایی بسیار مقاوم است. در نتیجه انتخاب بسیار خوبی برای تراس خانه‌ها است.

شاید این مطلب را هم دوست داشته باشید  مزایای خرید چمن طبیعی آماده چیست؟

تاج خروس

اگر می‌خواهید با یک تیر دو نشان بزنید و علاوه بر زیبایی یک گیاه دارویی نیز پروش دهید؛ تاج خروس انتخاب هوشمندانه‌ای است. دانه این گیاه خاصیت کنترل کلسترول خون را دارد.

گل کاغذی

اگر به دلیل مشغله زیاد، نمی‌توانید به خویی از گیاهان آپارتمانی محافظت کنید؛ گل کاغذی مناسب شماست. این گیاه مقاوم، با داشتن نور فراوان و آب کم به هیچ نگهداری دیگری نیاز ندارد.

سخن پایانی

شناخت گیاهان آپارتمانی به شما کمک می‌کند تا بتوانید خانه‌ای زیباتر داشته و در عین حال هوای بهتری را تنفس کنید. در این مقاله به بررسی تعدادی از این گیاهان پرداخته و بهترین گزینه‌ها را برای نگهداری در خانه به شما معرفی کردیم.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Shopping Cart
به بالای صفحه بردن