روش‌های محوطه سازی باغ های کوچک

گاهی به جای فضاهای بزرگ و ویلاهای لوکس و جذاب، تنها یک باغ کوچک در اختیار دارید که نیاز به محوطه سازی خواهد داشت. مطمئنا در طراحی باغ های کوچک نسبت به فضاهای بزرگ، مشکل کمبود و کوچکی فضا مطرح است؛ بنابراین در هنگام محوطه سازی باغ های کوچک باید توجه و دقت بیشتری را خرج کرد. زیرا که طراحی اینگونه فضاها به ظرافت بیشتری نیاز دارد و شما لازم است که در عین کوچکی فضا، یک مکان زیبا و کاربردی را برای خود ایجاد نمایید. به همین دلیل است که در ادامه مطلب نکاتی به شما گوش‌زد خواهد شد که با کمک آن‌ها می‌توانید به راحتی در باغ کوچک خود محوطه سازی چشمگیری را انجام دهید. بنابراین بهتر است ادامه مقاله را از دست ندهید. 

پیشنهاد‌هایی جذاب در محوطه سازی باغ های کوچک 

پیشنهاد‌هایی جذاب در محوطه سازی باغ های کوچک 

محوطه سازی باغ های کوچک به ظرافت و توجه بیش از حد نسبت به فضاهای بزرگ احتیاج دارد و ممکن است شما را با زحماتی رو به رو کند. با این حال در ادامه روش‌هایی مورد بررسی قرار گرفته‌اند که کاربردی می‌باشند: 

1- ساخت دیوارهای کوتاه در فضاهای میانی باغ های کوچک

در طراحی محوطه سازی باغ های کوچک، دیوارهای کوتاه در فضاهای میانی باغ می‌تواند این امکان را فراهم کند که از آن‌ها به عنوان یک محلی برای کاشت گیاهان و یا از لبه‌های آن برای نشستن استفاده کنید. بنابراین وجود چنین فضایی ضمن کاشت گل و گیاهان و ایجاد فضای سبز، مکانی را برای نشستن‌های دورهمی به وجود می‌آورد. 

2- ساخت دیوار سبز و یا استفاده کردن از شلف

هنگامی که بحث طراحی باغ یا باغچه‌های کوچک حیاط منزل است، کاشت گل معمولا مشکل و زحمتی را ایجاد خواهد کرد. برای برطرف کردن این مشکل راهکار می‌تواند ایجاد یک دیوار سبز باشد. این دیوار سبز کمک می‌کند تا گل‌های زیبا و جذابی را روی دیوار بکارید و به این ترتیب از فضای کوچک باغ بهترین استفاده را ببرید. حال اگر شما تمایلی به اجرای دیوار سبز یا گرین وال را ندارید، شلف‌هایی برایتان طراحی و در بازار عرضه شده‌اند که می‌توانید نمونه‌های آن را خریداری و بسته به سلیقه ی خود آن‌ها را در قسمت‌های مختلف دیوار باغ خود نصب کنید. بر روی شلف‌ها نیز امکان قرار دادن گلدان گل و یا تزئینات مختلف وجود دارد. 

شاید این مطلب را هم دوست داشته باشید  روش و ایده های محوطه سازی تالار عروسی

3- استفاده از رنگ‌های روشن یا سفید برای دیوار‌های باغ

رنگ‌های سفید و روشن در محوطه سازی باغ های کوچک کمک می‌کنند که فضا کمی حجم پیدا کند و با ایجاد روشنایی بیشتر، فضا را بزرگ تر جلوه دهد. 

4- استفاده از گلدان‌های کوچک و بزرگ 

طراحی و محوطه سازی در چنین فضاهای کوچکی باید به گونه‌ای باشد که نیازی به ایجاد باغچه نداشته باشید. زیرا باید فضای بیشتری در اختیار شما قرار بگیرد. در این راه می‌توانید به جای کاشت گیاهان در باغچه حیاط منزل از گلدان‌های کوچک و بزرگ استفاده کنید. هم‌چنین در هنگام اجرای ایده‌های خود، به جای چمن از سنگ ریزه در کف پوش باغ استفاده کنید. 

5- استفاده از وسایل دکوراتیو رنگی 

یکی از ایده‌های جذاب و پرطرفدار استفاده از رنگ‌ها در طراحی محوطه باغ های کوچک حیاط منزل و یا ویلا است. وسایلی همچون مبلمان و یا نرده‌های رنگی برای گل‌های بالارونده، در هنگام استفاده در باغ و باغچه حیاط به این فضا رنگ داده و توجه‌ها را به سمت رنگ‌های جذاب جلب می‌کند‌. به این ترتیب است که کوچکی فضا چندان به چشم نمی‌آید. در این زمینه هم‌چنین می‌توانید کوسن‌های رنگی بر روی مبل‌ها نیز بهره برده و به این طریق باغی زیبا را برای خود بیارایید.

6- سوق دادن توجه‌‌ها به سمت المان‌های مرکزی 

در هنگام طراحی محوطه باغ های کوچک در حیاط‌های منزل و ویلا، می توانید در مرکز بین دو دیوار باغ خود، از وسایلی همچون آلاچیق، آبنما، پرگولا و یا دیگر صندلی‌های آفتاب گیر استفاده کنید. زیرا به این طریق است که کوچک بودن فضا کمرنگ‌تر جلوه می‌کند. 

شاید این مطلب را هم دوست داشته باشید  5 ایده‌ زیباسازی محوطه باغ با گیاهان طبیعی

محوطه سازی باغ های کوچک 

7- جدی گرفتن فضاهای کوچک و به ظاهر بلا استفاده 

در هنگام محوطه سازی باغ های کوچک، حتی از کوچکترین فضا‌هایی نیز ساده نگذرید و با کمک طراحی‌های مناسب هنگام چیدمان، حتی در این فضاها زیبایی و جذابیت را ایجاد کنید. برای مثال می‌توانید در این مکان‌ها میز‌های کوچک یا گلدان‌های رنگی و یا مجسمه‌هایی که با محوطه‌هارمونی دارند، بهره ببرید. 

8- استفاده از دیوارهای خاص 

در دنیای امروز برای طراحی دیوار‌ها ایده‌های مختلفی وجود دارد که نمونه‌ای از آن‌ها می‌توانند به شما در زیبا کردن فضا کمک کنند. بنابراین بسته به سلیقه‌ی خود یکی از آن‌ها را انتخاب و آن دیواری طرح داری را ایجاد کنید که فضا را زیباتر نماید. 

9- نورپردازی

با کمکرفتن از ایده‌های جذاب نورپردازی است که باغ زیباتر و بزرگ تر جلوه می‌کند. خوشبختانه امروزه انواع روش‌های نورپردازی وجود دارند که می‌توانند کمک کننده راه محوطه سازی شما باشند. شما هم با استفاده از این روش‌ها باغی دنج و زیبا را برای دورهمی‌های دوستانه و خانوادگی خود ایجاد خواهید کرد. 

10-  طراحی درب زیبا برای باغ

یکی از فاکتورهایی که معمولا هنگام طراحی محوطه باغ کوچک در نظر نمی‌آید، انتخاب یک درب زیبا و مناسب است. با این که معمولا افراد این نکته را نادیده گرفته و کمتر مورد توجه قرار می گیرد اما دقت کنید که یک درب زیبا می تواند نمایانگر یک باغ زیبا نیز باشد. 

جمع بندی

بسیاری از افراد دوست دارند حتی اگر کوچک ترین مکانی را در اختیار دارند، به زیبا ترین شکل ممکن آن را آرایش کنند. وجود یک فضای سرسبز و آرامش بخش برای یک روز بعد از کلی کار بسیار مناسب خواهد بود. محوطه سازی باغ های کوچک در عین جذابیت، بسیار لذت بخش خواهد بود. در این زمینه روش‌ها و پیشنهاداتی وجود دارد که شما با کمک آن می‌توانید بهترین فضا را در باغ کوچک منزل و یا ویلای خود به وجود آورید. 

شاید این مطلب را هم دوست داشته باشید  مراحل کاشت و نگهداری چمن طبیعی در حیاط

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Shopping Cart
به بالای صفحه بردن