آموزش روش کاشت چمن طبیعی

فضاهای سبز همیشه با سرزندگی خود انرژی را به وجود انسان منتقل می‌کنند و حال و هوای متفاوتی را به وجود می‌آورند؛ به همین دلیل است که افراد حتی شده از یک گلدان کوچک در آپارتمان خود مراقبت می‌کنند. اما اگر فضای بزرگتری در اختیار دارید، شاید احتیاج به کاشت چمن طبیعی پیدا کنید. برای عده‌ای شاید این کار تقریبا محال به نظر برسد؛ اما کاملا در اشتباه به سر می‌برید. شما تنها با رعایت چند نکته هنگام کاشت بذر چمن و سپس نگهداری به موقع از آن می‌توانید یک فضای سرسبز را به خود تقدیم کنید. برای مثال چمن کاشت شده به نور مناسب، آبیاری منظم کمی صبر و حوصله و دیگر شرایط احتیاج دارد. رعایت این شرایط ضمن ایجاد یک فضای سبز منحصر به فرد در کاهش هزینه‌ها نیز موثر خواهد بود. بنابراين در ادامه آموزش روش کاشت چمن طبیعی برای شما به طور کامل توضیح داده شده تا با کمک آن، کارها برای شما راحت‌تر پیش برود. 

مراحل کاشت چمن طبیعی مراحل کاشت چمن طبیعی 

برای اینکه بتوانید به راحتی بذر چمن را بکارید، باید چند مرحله را پشت سر بگذارید. این مراحل عبارتند از: 

انتخاب چمن مناسب

در ابتدای کاشت چمن طبیعی باید نکته‌ای را در نظر بگیرید. بذر چمن باید با توجه به شرایط زندگی، بودجه و محل زندگی شما انتخاب شوند. برای مثال باید در نظر داشته باشید که محیط مد نظر شما آفتاب‌ گیر است یا اینکه تردد بر روی چمن زیاد است یا رفت و آمد کم خواهد بود. شاید هم قرار است حیوانات خانگی از روی آن عبور کنند‌. اگر در این موارد تجربه‌ای ندارید، مشاورین فضای سبز می‌توانند به شما مشورت دهند و در انتخاب چمن مورد نظر به شما کمک کنند. 

شاید این مطلب را هم دوست داشته باشید  چند ایده برای طراحی دیوار سبز آپارتمانی

امتحان کردن خاک

یک خبر خوب این است که تحقیقات نشان داده‌اند، اگر چمن را به درستی بکارید و مراقبت های پس از کاشت را به درستی انجام دهید، چمنی ایده‌آل را تحویل می‌گیرید. حتی اگر مسأله‌ی آزمایش خاک نیز در میان نباشد. با این حال ترجیح بر این است که قبل از کاشت چمن طبیعی از میزان املاح و مواد مغذی خاک آگاه باشید. در این راه نیز کارشناس مربوطه و یا کیت آزمایش خاک به شما کمک می‌کنند. در صورتی که املاح خاک کم باشند، می‌توانید مقداری از مواد مورد نیاز به آن اضافه کنید. برای مثال PH ایده‌آل برای بسیاری از خاک ها بین 6 الی 7 است. اگر خاک خریداری شده بیش از حد اسیدی باشد، مقداری سنگ آهک به آن اضافه کنید. شاید هم خاک بیش از حد قلیایی شده باشد، در این صورت باید مقداری کود کمپوست یا گوگرد به آن اضافه گردد.

آماده کردن زمین برای چمن کاری 

در ادامه کاشت چمن طبیعی، هنگامی که انتخاب محل مورد نظر به اتمام رسید و آزمایشات خاک انجام شد، لازم است با یک بیل یا در صورت بزرگ بودن زمین با تراکتور آن را بررسی کرده و گیاهان موجود در خاک را بیرون بکشید. سپس سنگ‌های درشت و باقی مانده در زمین را جمع‌آوری کنید. در ادامه آماده سازی آن نقاط از زمین که حاک آن کم است را پر کرده و نقاطی را که فشرده‌تر هستند، پخش کنید. هدف از این کار، تقسیم خاک به ذرات مساوی و به دست آوردن یک زمین مسطح برای کاشت چمن طبیعی است. باید در نهایت زمین به وسیله یک لایه نازک از خاک رس پوشیده شده باشد. 

شاید این مطلب را هم دوست داشته باشید  بهترین روش های تقویت چمن طبیعی

کاشت چمن طبیعی

تغذیه‌ بذر چمن

بعد از مراحل آماده سازی زمین، وقت آن است که بذر چمن جدید در خاک ریخته شود. بعد از ریختن بذرها، باید روی بسته چمن را مطالعه و از میزان تغذیه‌‌ی آن که بر روی بسته به آن اشاره شده، توجه کنید. مواد را تهیه کرده و با بذر مخلوط کنید. غذای مورد نیاز برای هر بذر چمن متفاوت خواهد بود و نمی‌توان یک فرمول را برای تمامی گونه‌‌ها به کار برد. بعد از رعایت این نکته، ازیک طرف زمین شروع کرده و به ترتیب تمام زمین را بذرپاشی می‌کنید. 

پوشش بذرها

بعد از بذر پاشی لازم است لایه ای خیلی نازک از کود حدودا 1.5 سانت، روی بذرها بریزید تا از آن‌ها در برابر خشک شدن و شسته شدن محافظت کند. مقدار کود باید به حدی باشد که بتوان با کمی دقت بذرها را مشاهده کرد.

آبیاری چمن

بعد از کاشت چمن طبیعی، آبیاری مکرر برای رشد آن بسیار اهمیت دارد. در حالت معمول باید حداقل یک سانت از خاک روی بذرها مرطوب و نه خیس باشد. بعد از آن که بذرها شروع به جوانه زدن کردند، رطوبت خاک به دو سانت از خاک افزایش می‌یابد و بعد از رسیدن ارتفاع چمن به حدود 3 سانت، آبیاری را به هفته‌ای دوبار کاهش دهید و در هر بار 6 تا 8 سانت از خاک را خیس کنید. بنابراین چمن طبیعی می‌تواند ریشه خود را در خاک مستحکم کند. 

نگهداری از چمن طبیعی 

در مدت زمان مراقبت از چمن باید بگذارید ارتفاع آن حداقل به 10 سانت برسد و سپس آن را مرتب کنید. ضمنا برای داشتن چمن مستحکم ومقاوم باید تنها 3 سانت از چمن را دست بزنید تا به ریشه ی آن فشار وارد نشود. البته این کار با تنظیمات دستگاه چمن زن راحت تر پیش می‌رود. نکته‌ی آخر در کاشت چمن طبیعی این است که بعد از گذراندن 6 تا 8 هفته با برنامه ای مرتب، مقداری کود سبز به زمین تزریق کنید. در این صورت است که چمن قوی و مستحکم می‌شود. 

شاید این مطلب را هم دوست داشته باشید  مزایای خرید چمن طبیعی آماده چیست؟

چمن طبیعی 

جمع بندی

کاشت چمن طبیعی با توجه‌ به‌ اینکه به توجه و برنامه ریزی احتیاج دارد برای برخی سخت به نظر می‌رسد. با این حال کسانی که به نگهداری از گیاهان و داشتن فضاهای سبز علاقه دارند، می‌توانند با چند مرحله یک زمین از چمن طبیعی برای خود درست کنند. تنها کافی است چند مرحله را با رعایت نکات آن‌ها انجام دهید. بعد از کاشت هم به نور، دما و آبیاری آن توجه کنید. نگهداری از چمن طبیعی بسیار حائز اهمیت است و شاید از کاشت آن هم سخت‌تر باشد. 

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Shopping Cart
به بالای صفحه بردن