قیمت و روش درست کردن دیوار سبز در باغ

امروزه با کوچک‌تر شدن باغ‌ و باغچه‌ها، استفاده از هر سطحی را می‌توان یک فرصت منطقی دانست. شما می‌توانید با انتخاب هوشمندانه گیاهان و استفاده درست از فضا باغ خود را به چشمگیرترین نقطه در منطقه  تبدیل کنید. انواع زیادی از گیاهان ازگل‌ها و علف‌هایی مانند سرخس‌ها گرفته  تا درختان میوه مانند انگور زندگی به صورت چسبیده به دیوار را می‌توانند تحمل کنند؛ بنابراین پوشاندن دیوارها با چنین گیاهانی چه در سایه و چه در آفتاب می‌تواند حتی به کوچک‌ترین فضاها نیز جلوه زیباتری ببخشد. در همین راستا در ادامه درباره سازه دیوار سبز در باغ، قیمت و روش درست کردن آن صحبت خواهیم کرد.

دیوار سبز در باغ چیست؟

دیوار سبز در باغ چیست؟

بر اساس تحقیقات انجام گرفته شده، محققان تخمین زده‌اند که تا سال ۲۰۵۰ در حدود ۶۶ درصد از جمعیت جهان در شهر زندگی خواهند کرد. بدیهی است که با افزایش رونق شهرنشینی تقاضا برای مسکن نیز بالا رفته و میزان فضاهای سبز مانند پارک‌ها، باغ‌ها و باغچه‌ها کاهش می‌یابد. به همین علت طراحان و معماران به دنبال یافتن راه‌هایی هستند که در ساخت سازه‌ها بتوان از حداکثر فضا استفاده کرد‌. یکی از این راه‌ها دادن نمای سبز به باغ‌ها با استفاده از دیوار سبز در باغ و یا دیوار گاردن است.

ساخت دیوار سبز در باغ قدمتی طولانی دارد؛ به طوری که دیوار سبز بابل به عنوان یکی از عجایب هفت‌گانه جهان باستان شناخته می‌شود. این دیوارسبز در باغ و در کنار رود فرات، درست خارج از شهر بغداد امروزی، پایتخت کشور عراق ساخته شده بود و پادشاه آن زمان این باغ  را به عنوان هدیه به ملکه که دلتنگ باغ و بوستان سبز سرزمین مادری خود بود هدیه داد. دیوار سبز در باغ دیوارهایی عمودی هستند که به آن‌ها دیوار گیاهی نیز می‌گویند؛ بنابراین همان‌طور که از اسمشان پیداست از گیاهانی در ساخت آن‌ها استفاده شده است که می‌توانند در امتداد دیوارها، حصارها یا سوله‌ها رشد کنند. این گیاهان بر روی کل دیوار کشیده می‌شوند و از آن جایی که گیاهانی زنده هستند معمولاً دیوار سبز مجهز به سیستم آبیاری داخلی خواهد بود.

شاید این مطلب را هم دوست داشته باشید  ایده هایی برای خلاقیت در محوطه سازی باغ با کمترین هزینه

برخی از مزیت‌های ساخت دیوار سبز در باغ

دیوارهای سبز فواید زیادی دارند و گیاهان به کار رفته در آن‌ها به تمیز کردن هوایی که نفس می‌کشیم کمک می‌کنند. مانند همه گیاهان، گیاهان در دیوارهای سبز فتوسنتز می‌کنند و در طی آن کربن مضر را از هوا حذف کرده و اکسیژنی را که برای تنفس نیاز داریم آزاد می‌کند. آن‌ها همچنین دارای توانایی طبیعی برای پاک‌سازی هوا با جذب آلاینده‌ها و مواد شیمیایی سمی نیز هستند. اما مزیت‌های دیگر یک دیوار سبز در باغ شامل موارد زیر هستند:

تقویت روحیه افراد

ساخت یک دیوار سبز می‌تواند برای شما مزیت‌های روانی را نیز به همراه داشته باشد. بر اساس گفته‌های روان‌شناسان افرادی که مرتب طبیعت و گیاهان سبز را می‌بینند احساس شادی بیشتری در مقایسه با سایرین خواهند داشت.

کم کردن صداها در فضای باز

دیوارهای سبز همچنین می‌توانند به عنوان یک عایق صوتی نیز عمل کنند‌. آن‌ها در فضای باز قادر بوده بیش از ۴۱ درصد از صداهای محیط را جذب کرده و تا ۸ دسی‌بل از شدت آن‌ها بکاهند. ازاین‌رو استفاده از آن‌ها در فضای باز سبب شده تا باغ شما بسیار ساکت‌تر از قبل به نظر برسد.

دمای محیط را کاهش می‌دهد

گیاهان موجود در دیوار سبز مانند گیاهان دیگر نور خورشید را جذب می‌کنند. اگر بخواهیم دقیق‌تر توضیح دهیم در حدود ۵۰ درصد از این نور جذب شده و ۳۰ درصد از آن منعکس می‌شود؛ بنابراین می‌توان گفت که درست کردن یک دیوار سبز در باغ به خنک‌تر کردن محیط در فصل تابستان کمک قابل‌توجهی خواهد کرد.

شاید این مطلب را هم دوست داشته باشید  محوطه سازی اداری چیست و چگونه اجرا می‌شود؟

برخی از مزیت‌های ساخت دیوار سبز در باغ

قیمت و روش درست کردن دیوار سبز در باغ

  1. یک نقطه که در آن نور خورشید به طور مناسب می‌تابد پیدا کنید.

قبل از انجام هر کاری در ساخت یک دیوار سبز باید محل دیوار پیشنهادی خود را در نظر بگیرید. موقعیت دیوار و این که در طول روز چند ساعت در آفتاب و یا چند ساعت در سایه است را بررسی کنید تا بر اساس آن بتوانید گیاهان بهتری را برای دیوار خود انتخاب کنید. معمولاً دیوارهای شمالی در بیشتر ساعت روز در سایه خواهند بود و دیوارهای شرقی و غربی نیز ساعات محدودی در نور آفتاب قرار می‌گیرند. این در حالی است که دیوارهای جنوبی  نور کامل خورشید را دریافت خواهند کرد. در بعضی موارد ممکن است که در ساخت دیوار سبز خود به منبع نور مصنوعی نیاز پیدا کنید.

  1. گیاهان مناسب با دیوار خود را انتخاب کنید

انتخاب گیاه مناسب را می‌توان کلید ماندگاری یک دیوار سبز در باغ دانست. به طور معمول طیف وسیعی از گیاهان برای ساخت دیوار وجود دارد که شامل موارد زیر است:

درختچه‌های دیواری ساده‌ترین راه برای افزایش جذابیت دیوار سبز شما محسوب می‌شوند. آن‌ها متناسب با محل دیوار شما چه در آفتاب و چه در سایه در انواع مختلفی وجود دارند. به طورکلی گیاهان یک‌ساله تنوع بیشتر و رنگ‌های روشن‌تری دارند؛ اما باید کاشت آن‌ها هر ساله تکرار شود.

به هر گیاهی که حداقل به مدت سه سال بتواند به زندگی خود ادامه دهد گیاه چند ساله گفته می‌شود. گیاهان چندساله به نگهداری کمتری نیاز خواهند داشت و تا چندین سال احتیاجی به کاشت مجدد نیست؛ اما آن‌ها از محدودیت تنوعی و رنگی کمتری برخوردار هستند. همچنین در ساخت یک دیوار سبز در باغ می‌توان از چمن، سبزی، میوه و یا گیاهان استوایی نیز استفاده کرد. شما حتی می‌توانید برای دیوار سبز خود دانه گیاهان را نیز به کار ببرید.

شاید این مطلب را هم دوست داشته باشید  ایده‌هایی برای داشتن فضای سبز تراس کوچک

قیمت و روش درست کردن دیوار سبز در باغ

  1. سیستم آبیاری گیاهان را انتخاب کنید.

آبیاری گیاهان به کار رفته در دیوار سبز یکی از نکات مهم برای زنده نگه داشتن دیوار است. حتی دیوارهای کوچک‌تر که می‌توانند با دست آبیاری شوند نیز به توجهی جدی نیاز دارند. نوع آبیاری گیاهان بسته به ساخت دیوار متفاوت است. برای تصمیم‌گیری بهتر در این مورد می‌توانید از متخصصین این حوزه کمک بگیرید.

سخن پایانی

هزینه درست کردن دیوار سبز در باغ به طور کلی بستگی به نوع گیاهان و متراژ دیوار دارد؛ با این حال در سطح جهانی، حدود 70 تا 500 دلار هزینه برای این کار در نظر گرفته می‌شود. با این حال گروه‌هایی در ایران هستند که این کار را با قیمت کمتری انجام می‌دهند و می‌توانند یک فضای دلنشین برای شما ایجاد کنند. در این مقاله به بررسی مراحل درست کردن دیوار سبز در باغ پرداختیم.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Shopping Cart
به بالای صفحه بردن