روش درست کردن روف گاردن با چمن طبیعی به همراه هزینه

روف گاردن طراحی می‌شود تا به زیبایی، طول عمر و عملکرد پشت بام ها کمک شایانی کرده باشد. این فضا با کمک گرفتن از چمن طبیعی با هر هزينه‌ای برای ساخت، باعث تبدیل یک فضای بی‌استفاده به مکانی بسیار زیبا و آرام خواهد شد که ارزش ریسک کردن را دارد‌. نصب و راه‌اندازی روف گاردن با چمن طبیعی گرچه ممکن است هزینه‌هایی را در بر داشته باشد؛ اما می‌توان با به کارگیری برخی از روش‌ها مقداری از هزینه‌ها را کاهش داد. باید بدانید که روف گاردن با چمن طبیعی انواع مختلفی دارد که هر کدام با توجه به نوع آن امکانات و تجهیزات مختلفی را به کار می‌گیرند. بر این اساس است که هزینه روف گاردن مشخص می‌شود. بنابراین در ادامه این مقاله ساخت و هزینه‌های راه‌اندازی روف گاردن با چمن طبیعی بیش از پیش مورد بررسی قرار می‌گیرند. شما هم می‌توانید با همراهی آن اطلاعات خود را افزایش دهید. 

طراحی روف گاردن چیست؟

طراحی روف گاردن چیست؟

فضایی با عنوان بام سبز که به افزایش مساحت و محیط قابل ساخت در یک پروژه منجر شده و مکانی جدید برای دورهمی و اجتماع در فضای داخلی ساختمان فراهم می آورد، طراحی روف گاردن نام دارد. این طراحی طی سال‌های گذشته با رشد روز افزان از تکنولوژی بسیار محبوب بوده که مورد توجه مهندسین و معماران قرار گرفته است. اگر به یک فضای سبز و با چمن طبیعی علاقه دارید، باید از متخصصان معماری، فضای سبز و مهندسین عمران در کنار هم استفاده کنید تا با رعایت جزئیات اقدام به شروع طراحی کنند. در طراحی روف گاردن با چمن طبیعی مراحل زیر در نظر گرفته می‌شوند: 

  1. زیرسازی پشت بام
  2. خاک مناسب روف گاردن
  3. کفپوش بام
  4. ایزولاسیون در روف گاردن
  5. گیاهان مناسب روف گاردن
  6. آبیاری اتوماتیک روف گاردن
  7. نور پردازی فضای سبز پشت بام
  8. زیر سازی پشت بام
  9. تجهیزات جانبی بام سبز
شاید این مطلب را هم دوست داشته باشید  چند ایده جذاب برای محوطه سازی با چمن

مزایای روف گاردن کدام اند؟

مزایای روف گاردن کدام اند؟

بام های ساده و معمولی خانه فایده خاص و منحصر به فردی را ایجاد نخواهند کرد. درست است که این بام نسبت به طراحی بام با چمن طبیعی نتیجه‌گیری کوتاه مدتی است که در بلند مدت تعمیرات و نگهداری آن ها هزینه های بیشتری در پی خواهد داشت. با این حال اما یک مکان غیر کاربردی در ساختمان خواهد بود که اصلا دوست داشتنی هم به نظر نمی‌رسد. از نظری دیگر هم اگر پشت بام با کمبود کیفیت مواجه باشد و از نظر ایمنی نیز شرایط مناسبی را نداشته باشد، مشکلات جدی را نیز به همراه خواهد داشت. در این شرایط است که روف گاردن با چمن طبیعی فضایی بسیار زیبا و دلنشین به وجود می‌آورد. هم‌چنین مزایایی را ایجاد می‌کند که عبارتند از: 

  • زیاد کردن طول عمر برای پشت بام‌ها
  • ایجاد یک عایق صوتی
  • افزایش ظرفیت گرمایی پشت بام
  • کمک به حفظ رطوبت 
  • صرفه جویی اقتصادی با کاهش هزینه‌ها 
  • صرفه جویی در استفاده از فضا
  • گسترش دادن فضای سبز پشت بام 
  • کمک به کاهش آلودگی های هوا
  • زیبایی و جذابیت بخشیدن به فضای ساختمان 
  • کاهش گرمای هوا 
  • کنترل میزان دمای هوا 

هزینه های ساخت روف گاردن با چمن طبیعی چقدر است؟

نمی‌توان هزینه ساخت روف گاردن را به طور دقیق تعیین کرد. این تعیین قیمت با سبک طراحی، کیفیت مصالح و متریال، مبلمان، استفاده از آلاچیق و موارد دیگر رابطه مستقیمی دارد. در واقع هر آیتم یک هزینه به هزینه‌های ساخت پشت‌بام سبز اضافه می‌کند. مهمترین عوامل موثر بر هزینه‌ها عبارتند از:

  • متراژ بام: هزینه‌ی این ساخت با متراژ بام زیاد و زیادتر می‌شود؛ زیرا مراحل زیرسازی، کفسازی و به اصطلاح پر کردن بام از گیاهان و وسایل تزیینی در جریان طراحی انجام می‌شوند.
  • سیستم آبیاری: هزینه نصب و لوله کشی سیستم آبیاری و عایق بندی آن هم باید به فهرست اجرای روف گاردن اضافه شود. 
  • مصالح استفاده شده: دیگر مورد تاثیر‌گذار در هزینه ساخت و راه‌اندازی روف گاردن با چمن طبیعی با توجه‌ به‌ مصالح و متریال های استفاده شده مشخص خواهند شد. برای مثال استفاده از چوب طبیعی در ساخت آلاچیق نسبت به فلز، قطعا هزینه های شما را کاهش خواهد داد. می‌توان این مثال را در مصالح کفسازی اعم از اینکه سنگ باشد یا چوب، نیز عنوان کرد.
  • نوع گیاهان: علاوه بر این‌ها انواع گیاهان در هزینه های ساخت روف گاردن با چمن طبیعی تاثیر‌گذار خواهد بود. آن دسته گیاهان خاص که نادر و گران قیمت هستند و نیاز به شرایط نگهداری مداوم دارند، هزینه ها را افزایش می‌دهند. در صورت امکان بهتر است گیاهانی انتخاب شوند که نگهداری کمی نیاز دارند و در تمام طول سال سبز هستند.
شاید این مطلب را هم دوست داشته باشید  انواع دیوار سبز عمودی با گیاهان طبیعی

هزینه های ساخت روف گاردن با چمن طبیعی چقدر است؟

راهکارهای کاهش هزینه ساخت روف گاردن با چمن طبیعی 

اگر از آن دسته افرادی هستید که به گیاهان طبیعی و تازه علاقه دارید، می‌‌توانید از گیاهان ثمرده که برای مصارف خوردنی استفاده می‌شوند، بهره بگیرید تا از هزینه بلند مدت روف گاردن با چمن طبیعی کم کنید؛ برای مثال می‌توانید ریحان، ترب، تره و سبزیجات برگ سبز و… بکارید که هزینه‌ی خرید آن‌ها از مغازه را کسر کنید.

از دیگر موارد حائز اهمیت انتخاب گیاه مناسب با توجه به خاک، نور، دما و نگهداری‌های معمول اعم از هرس کردن و قلمه زدن است؛ بنابراین این موضوع در هزینه‌های بلند مدت شما تاثیر می‌گذارند. دیگر راه کاهش هزینه‌ها در طراحی روف گاردن با چمن طبیعی حذف یا استفاده کمتر از عناصر تزیینی است. به‌علاوه می‌توانید به جای آلاچیق چوبی از یک سایبان پارچه‌ای استفاده کنید. 

جمع بندی 

روف گاردن با چمن طبیعی و یا بام سبز طراحی و ساخت فضایی در پشت بام خانه است که با کمک گیاهان بادوام و زیبا تزئین می‌شود. این فضا به ساختمان جلوه‌‌ای زیبا و جذاب می‌بخشد که نظرها را به خود جلب می‌کند‌. هم‌چنین به کاهش آلودگی های هوا و زیباسازی شهر کمک خواهد کرد. از طرفی هم طراحی روف گاردن با چمن طبیعی هزینه‌هایی را در بر دارد. باید کمک کرد تا این هزینه‌ها تا حد امکان کاهش یابد. 

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Shopping Cart
به بالای صفحه بردن