قیمت و روش‌های انجام روف گاردن هتل

هتل‌ها باید همیشه به دنبال راه‌های جدیدی برای کارآمدتر شدن و جذب هرچه بیشتر مسافران باشند. پیدا کردن ایده برای رسیدن به این اهداف می‌تواند تا حدودی سخت و پیچیده باشد؛ اما طبیعت مثل همیشه می‌تواند یک راه چاره باشد. مدتی است که فناوری سبز جدیدی در هتل‌ها به ویژه در کشورهای اروپایی با نام بام سبز هتل استفاده می‌شود. این فناوری فواید زیادی داشته و به شما این امکان را می‌دهد که فضای بصری زیبایی را برای مهمانان خود فراهم کنید. این شیوه با قیمت و روش‌های متفاوتی انجام شده که ما قصد داریم با بررسی این موارد به زیباسازی هرچه بیشتر هتل‌های کشورمان کمک کنیم.

روف گاردن چیست؟روف گاردن چیست؟

بام سبز از قرن‌ها پیش در سراسر جهان وجود داشته و استفاده از آن‌ها به ده سال قبل از میلاد مسیح به ویژه در ایران و شهر بابل برمی‌گردد. امروزه با توجه به افزایش نگرانی‌ها در مورد پایداری، تغییرات آب و هوایی و مسائل زیست‌محیطی ما شاهد استفاده و علاقة روزافزون نسبت به این سازه‌ها در ساختمان‌های مختلفی مانند هتل‌ها هستیم.

بام سبز با نام‌های مختلف دیگری مانند سقف نشیمن، سقف تنوع زیستی، روف گاردن، سقف چمنی و … نیز شناخته می‌شود. این سیستم اساساً یک سقف زنده است که به جای سقف معمولی بر روی ساختمان قرار می‌گیرد و در کل می‌توان آن را یک پوشش گیاهی دانست که عملکرد آن بر روی بام سازماندهی شده است. این سقف‌ها به طور جزئی یا کامل پوشیده از گیاهان و پوشش گیاهی هستند. به طور معمول این پوشش گیاهی بر روی یک غشای زهکشی که در بالای سقف قرار دارد، همراه با لایه‌های اضافی مانند موانع ریشه و محصولات ضد آب کاشته می‌شود.

شاید این مطلب را هم دوست داشته باشید  ایده‌هایی برای داشتن فضای سبز تراس کوچک

مزایای استفاده از بام سبز در هتل

بام سبزمی تواند یک دارایی شگفت‌انگیز و پرسود برای هتل شما باشد. این سیستم علاوه بر زیبایی مزایای متعدد دیگری نیز دارد. یکی از اصلی‌ترین دلایل داشتن روف گاردن در ساختمان‌های مختلف می‌تواند توانایی ایجاد یک زیستگاه طبیعی که تنوع زیستی حیات مانند پرندگان بوده باشد. یک بام سبز همچنین می‌تواند به تصفیه آلاینده‌های موجود در هوا به خصوص کربن‌دی‌اکسید کمک کند و در کاهش نرخ بیماری‌هایی مانند آسم بسیار تأثیرگذار باشد.

این سیستم‌ها در مناطقی که مستعد سیل‌های ناگهانی هستند در کنترل آب نقش داشته و پوشش گیاهی که در آن وجود دارد می‌تواند بیشتر آب را جذب و سرعت انتشار آن را کندتر کند. می‌توان از آن‌ها به عنوان یک روش برای فیلتر آب خروجی و استفاده برای مصارف دیگری مانند شست‌وشو نیز بهره برد. تحقیقات نشان داده است که یک بام سبز به عنوان یک سیستم عایق در ماه‌های سرد سال به گرم‌تر شدن محیط و در ماه‌های گرم‌تر نیز به خنک‌شدن آن کمک می‌کند. این مزیت در کاهش مصرف انرژی هتل شما تأثیر بسزایی خواهد داشت.

روش‌های انجام بام سبز هتلروش‌های انجام بام سبز هتل

روش‌های انجام و نصب یک بام سبز هتل چیزی پیچیده‌تر از رنگ‌آمیزی پشت‌بام است. اما توجه کنید که باید در ابتدا قبل از انجام هر کاری از مناسب‌بودن سقف هتل برای انجام این کار اطمینان لازم را پیدا کنید.

آماده‌سازی سقف

به طور معمول نصب و نگهداری بام‌های سبز بر روی سقف‌های مسطح ساده‌تر بوده و سیستم‌هایی با شیب تندتر ممکن است که به تراس برای نگه‌داشتن خاک نیاز پیدا کنند. نکته مهم دیگر این است که قبل از بالا رفتن گیاهان، یک مهندس سازه باید بررسی کند که آیا سقف می‌تواند وزن بام سبز و گیاهان را تحمل کند یا خیر.

شاید این مطلب را هم دوست داشته باشید  بالکن سبز برای چه نوع آپارتمان‌هایی مناسب است؟

تهیه خاک مناسب

برای داشتن خاک مناسب با روف گاردن هتل می‌توانید به راحتی تنها با مخلوط کردن سنگ‌دانه‌ها با یک خاک سبک‌وزن مانند خاک گلدان به نتیجه دلخواه خود برسید. این خاک مخلوط از مزایای زیادی برخوردار بوده؛ مانند این که از قابلیت جذب آب بالایی برخوردار بوده و سپس به خوبی آن را زهکشی می‌کند، متراکم نشده و سبک است.

انتخاب گیاهان

برای انتخاب گیاه ایده‌آل در ابتدا باید به شرایط آب‌وهوایی منطقه توجه کنید. گیاهان زیادی مانند گیاهان بومی، گیاهان چندساله علفی، پوشش‌های زمینی، گیاهان دارویی و یا حتی گیاهان خوراکی می‌توانند در شرایط آب‌وهوایی سخت سبز و پایدار باقی بمانند. نکته مهم دیگر این است که گیاهانی که انتخاب می‌کنید باید نیاز به نگهداری کم و ریشه‌های عمیق و مقاومی داشته باشند.

مزایای استفاده از بام سبز در هتل

مراحل انجام کار

  • ابتدا باید یک غشا ضدآب را در بام هتل نصب کنید. توجه کنید که تفاوتی در لاستیکی یا پلاستیکی بودن این غشا وجود ندارد.
  • سپس یک ورقه پلاستیکی را که به عنوان مانع ریشه عمل می‌کند بر روی غشا ضد آب قرار دهید.
  • در بالای لایه عایق یک ست زهکشی با فضاهای مویرگی نصب کنید.
  • کناره‌های بام هتل را با حفاظ‌های ناودانی مانند مشبک، چوبی و یا هر نوعی که به سیستم زهکشی اجازه می‌دهد خاک را در خود نگه دارد، قاب کنید.
  • خاک را اضافه کرده و در فضای روف گاردن پخش کنید.
  • گیاهان را در محل مناسب نصب‌کرده و برای ته‌نشین شدن خاک آن‌ها را آبیاری کنید.

قیمت بام سبز هتل

هزینه‌های بام سبز به عوامل زیادی مانند اندازه پشت‌بام، نوع گیاهان مورداستفاده و موقعیت مکانی بستگی دارد و از هر پروژه‌ای به پروژه دیگر متفاوت است. اگر به دنبال نصب یک بام سبز برای هتل خود هستید توقع پرداخت مبلغ ناچیزی را نداشته باشید؛ اما فراموش نکنید که مزایای بی‌شمار این سازه‌ها ارزش پرداخت این هزینه را حتماً دارد.

شاید این مطلب را هم دوست داشته باشید  تراس سبز چیست؟ ایده‌هایی برای طراحی و ساخت تراس گاردن

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Shopping Cart
به بالای صفحه بردن