بالکن سبز برای چه نوع آپارتمان‌هایی مناسب است؟

وقتی برای اولین بار وارد یک آپارتمان می‌شویم همه چیز مانند یک بوم خالی نقاشی به نظر می‌رسد. با این حال می‌توان با طراحی درست فضای داخلی و چیدن وسایل به این بوم، رنگ و نقش اضافه کرد. بالکن به عنوان یکی از فضاهای مهم در اکثر آپارتمان‌ها وجود دارد. شما ممکن است که لباس‌های خود را در بالکن خشک کنید، به‌عنوان انباری از آن استفاده کرده و یا تنها از برای استشمام هوای تازه به آن رفت و آمد داشته باشید. اما بسته به موقعیت و نوع آپارتمان می‌توان استفاده‌های بیشتری نیز از بالکن داشت‌ مانند ایجاد یک بالکن سبز! از این رو قصد داریم در ادامه مطلب آپارتمان‌هایی که برای داشتن بالکن سبز مناسب‌تر هستند را با هم بررسی کنیم.

بالکن سبز چیست؟بالکن سبز چیست؟

اگر به‌خاطر داشته باشید حدود دو سال پیش با شیوع وسیع بیماری واگیردار و خطرناکی مانند کووید ۱۹ در سراسر جهان اکثر دولت‌ها از شهروندان خود خواستند تا در خانه بمانند و آمار ابتلا به بیماری را کاهش دهند. به این ترتیب قرنطینه افراد در خانه‌ها شکل گرفت. برای شهرنشینان این قرنطینه در خانه و جدایی از طبیعت و زندگی اجتماعی بسیار سخت و طاقت‌فرسا بود و عدة زیادی را دچار مشکلات روحی و یا حتی انزوا و افسردگی  کرد. اما برخی آپارتمان‌نشین‌ها توانستند به لطف پیشرفت در حوزه ساختمان‌سازی از بالکن‌های خود برای چیزی بیشتر از مکان دریافت هوای تازه و استراحت‌های کوتاه‌مدت استفاده کنند.

بالکن سبز را می‌توان یکی از این طرح‌ها دانست که در بهبود زندگی و خلق و خوی ساکنین تأثیر به سزایی داشته و آرامش افراد را به طرز باورنکردنی افزایش می‌دهد. شاید تصور کنید که برای داشتن بالکن سبز باید بالکن خود را سبز کرده و فضای زیادی را در دسترس داشته باشید؛ اما این فکر اشتباه است. شما با انجام ساده‌ترین کارها و استفاده از گیاهان گلدانی می‌توانید بالکن خود را به رؤیایی‌ترین قسمت آپارتمان تبدیل کنید. اما قبل از آن باید به این نکته توجه کنید که بالکن سبز برای چه نوع آپارتمان‌هایی مناسب است و آیا آپارتمان شما در این دسته قرار می‌گیرد یا خیر.

شاید این مطلب را هم دوست داشته باشید  5 ایده برای داشتن آشپزخانه با دیوار سبز

بالکن سبز برای چه نوع آپارتمان‌هایی مناسب است؟بالکن سبز برای چه نوع آپارتمان‌هایی مناسب است؟

آپارتمان‌هایی با قدرت تحمل وزن بالا و ساخت اصولی

در اصل باید بدانید که یک بالکن سبز مخصوص آپارتمان‌های مستحکم است. قبل از پرداختن به انواع آپارتمان و یا هر مسئله دیگری باید به این نکته توجه کرد که آیا بالکن شما تحمل وزن اضافی گلدان‌های پر از خاک، میز و صندلی و یا هر گونه وسایل دیگری که می‌توانند در ساخت یک بالکن سبز استفاده شوند را دارد یا خیر؟ در برخی آپارتمان‌ها به سبب دلایلی مانند به‌کارنبردن مواد نامرغوب و یا ساخت‌وساز غیراصولی بنا استفاده از گلدان‌های سنگین مانند گلدان‌های سرامیکی در بالکن منجر به  خسارات مالی یا حتی خسارات جانی خواهد شد.

همان‌طور که در بالا به آن اشاره کردیم توجه به استحکام یک آپارتمان، مصالح خوب و ساخت دقیق آن قبل از ایجاد یک بالکن سبز بسیار اهمیت دارد. ممکن است که شما نخواهید برای آبیاری گیاهان بالکن خود از روش سنتی آبپاش استفاده کنید و علاقه‌مند به روش آبیاری قطره‌ای و یا استفاده از گلدان‌های خود آبیار باشید. اما قبل از به‌کارگیری این شیوه‌ها باید این اطمینان حاصل شود که آب اضافی گیاهان شما به سر همسایگان طبقات زیرین آپارتمان باران نخواهد شد.

آپارتمان شما در طبقه چندم قرار دارد؟

قبل از داشتن یک بالکن سبز باید آگاه باشید که هرچقدر در طبقات بالاتری از یک ساختمان قرار داشته باشید به‌احتمال زیاد باد بیشتری در تراس شما جریان خواهد داشت که متأسفانه بادهای گرم و خشک نیز می‌توانند به‌سرعت گیاهان بالکن سبز شما را خشک کنند.

بالکن  آپارتمان شما تا چه اندازه نور خورشید را دریافت می‌کند؟بالکن  آپارتمان شما تا چه اندازه نور خورشید را دریافت می‌کند؟

میزان دریافت نور خورشید یا گرما یکی از نکات اساسی برای دانستن این موضوع است که بالکن سبز برای آپارتمان شما مناسب است یا نه. آپارتمان‌هایی با بالکن رو به جنوب در تمام طول روز نور مستقیم خورشید را دریافت می‌کنند. از این روبسته به‌شدت گرما گیاهان مختلفی مانند کاکتوس قادر به زنده ماندن و رشد در این بالکن سبز هستند. اما اگر نور دریافتی بسیار شدید باشد ممکن است که بیشتر گیاهان معمولی پژمرده شوند. اگر بالکن آپارتمان به سمت شمال است بیشتر روز تحت سایه ساختمان‌های دیگر قرار دارد و در طول روز نور خورشید زیادی را دریافت نخواهد کرد. به‌خاطر داشته باشید که بیشتر سبزی‌ها و گیاهان نیز برای رشد خود به حداقل ۶ تا ۸ ساعت آفتاب در طول روز نیاز دارند؛ بنابراین نور کم خیلی مناسب یک بالکن سبز نیست.

شاید این مطلب را هم دوست داشته باشید  آشنایی با انواع چمن‌های طبیعی

آپارتمان با سیستم تهویه مناسب

از آن جایی که برای داشتن یک بالکن سبز از گیاهان گلدانی استفاده می‌کنید نوع خاک مصرفی نیز بسیار مهم است. برخلاف خاک باغچه، خاک گلدانی نمی‌تواند خود به‌تنهایی مواد مغذی را از منابع مختلف جذب کند. به همین علت شما باید از خاک‌های باکیفیت و غنی از مواد معدنی، کودهای شیمیایی و طبیعی استفاده کنید. تا زمانی که گیاهان شما خاکی پر از مواد مغذی برای رشد نداشته باشند شکوفا نخواهند شد.

برای حاصلخیزی خاک حتی می‌توانید از مواد غذایی باقی‌مانده در آشپزخانه خود مانند سبزی‌ها، پوسته تخم‌مرغ و… به‌عنوان کود استفاده کنید. وجود گیاهان سبز در بالکن نیز خود سبب جذب پرندگان و حشرات شده و آن‌ها نیزمی توانند تولید کود طبیعی کنند و به شکوفایی هرچه بیشتر بالکن شما بیفزایند. اما باید به این نکته توجه کرد که در اثر استفاده از کودها بوی ناخوشایندی ایجاد شده و در صورت نبود سیستم تهویه موجب آزار همسایگان خواهد شد. از این رو آپارتمان‌هایی که مجهز به سیستم تهویه هستند برای داشتن بالکن سبز مناسب‌تر خواهند بود.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Shopping Cart
به بالای صفحه بردن