5 ایده برای داشتن آشپزخانه با دیوار سبز

گیاهان ضرب آهنگ زندگی ما هستند. حضور گیاهان نه تنها شادابی و نشاط را برای هر محیطی به ارمغان می‌آورند؛ بلکه در سلامت روحی و جسمی افراد نیز نقش‌آفرینی می‌کنند. به اعتقاد بسیاری از کارشناسان حوزه دکوراسیون داخلی، آشپزخانه قلب هر خانه مسکونی است. بنابراین می‌توان با استفاده از گیاهان به عملکرد بهتر قلب خانه کمک کرد. اما سوال اساسی این است که گیاهان را چگونه در آشپزخانه‌ها بکار بگیریم تا هم سلامت و سرسبز باشند و هم به عنوان عنصری تأثیرگذار در زیبایی بخشی به محیط عمل کنند؟ در ادامه قصد داریم ایده‌هایی را مطرح کنیم که با استفاده از آن‌ها می‌توانید آشپزخانه‌ای با دیوار سبز داشته باشید. تا پایان با ما همراه باشید.

1. ایجاد قفسه‌بندی باز برای گیاهان

به تصویر زیر توجه کنید. روی دیوار آشپزخانه بخش خالی وجود دارد. قفسه‌بندی باز روی دیوار اجرا شده است تا تعدادی گلدان با گیاهان مختلف روی آن قرار بگیرند. این یکی از ساده‌ترین ایده‌هایی است که به کمک آن می‌توانید پای گیاهان را به محیط آشپزخانه باز کنید. در اجرای قفسه‌بندی در دیوار آشپزخانه افراط نکنید. این روش را صرفا روی دیوارهایی اجرا کنید که کاملا خالی هستند. در غیر این صورت نه تنها به زیباسازی محیط کمک نمی‌کنند؛ بلکه باعث می‌شوند که آرامش محیط نیز از دست برود.

طبقه برای گیاهان در آشپزخانه

2. آویزان کردن گیاهان

یکی دیگر از راحت‌ترین کارهایی که برای داشتن آشپزخانه با دیوار سبز می‌توان انجام دادن، استفاده از گیاهان آویز است. پتوس، پاپیتال، ساکولنت غوره‌ای، اسکاندیس، سرخس بوستون، گل گندمی، کالیسیا، ارکیده، سینگونیوم، کاکتوس کریسمس، بودیا، پپرومیا، پلاتیسریوم، آکالیفا و … از جمله بهترین گزینه‌هایی هستند که می‌توانید به عنوان آویز دیوار آشپزخانه استفاده کنید. حتما این گیاهان را از بالاترین نقطه دیوار آشپزخانه آویزان کنید. ترجیحا آن‌ها را کنار پنجره آشپزخانه قرار دهید که تماس هوا و نور خورشید به خوبی برقرار شود.

شاید این مطلب را هم دوست داشته باشید  روش درست کردن روف گاردن با چمن طبیعی به همراه هزینه

3. قرار دادن گیاهان در بالا کابینت‌ها

طراحی کابینت‌های دیواری معمولا به دو صورت انجام می‌شود. یا کابینت‌ها به صورت کشیده طراحی شده و تا نزدیکی سقف ادامه پیدا می‌کنند و یا اینکه در ناحیه بالایی آن‌ها فضای خالی نسبتا زیادی تا سقف باقی می‌ماند. اگر در قسمت بالای کابینت‌های آشپزخانه شما فضای خالی جود دارد، می‌توانید از آن برای قرار دادن گیاهان مختلف استفاده کنید. البته برای این منظور حتما از گیاهانی استفاده کنید که چندان نیاز به آب و نور ندارند.

4. قرار دادن گیاهان در کنج دیوارها

یکی از بهترین موقعیت‌ها برای قرارگیری گلدان‌های گیاه در آپارتمان‌ها، کنج دیوارهاست. اگر در آشپزخانه نیز از این فرصت ویژه بهره‌مند هستید، حتما به سراغ این ایده کاربردی بروید. ترجیحا از گیاهان آپارتمانی با رشد طولی برای این گلدان‌ها استفاده کنید. این کار باعث می‌شود که فضای آشپزخانه شما بزرگ‌تر به نظر برسد و تأثیر گیاهان روی زیبایی محیط نیز افزایش قابل توجهی پیدا می‌کند. به عنوان مثال نخل‌های تزئینی کوچک گزینه‌ایی ایده‌آل و جذاب برای دکوراسیون آشپزخانه شما به حساب می‌آیند.

قرار دادن گیاه در آشپزخانه

5. انتخاب گلدان‌های مناسب با دکوراسیون آشپزخانه

یکی از موضوعات مهمی که در دکوراسیون داخلی به آن توجه می‌شود، مربوط به انتخاب وسایلی است که درون محیط قرار می‌گیرند. اگر به فکر خرید گلدان برای گیاهان آشپزخانه هستید، حتما توجه داشته باشید که رنگ و طرح آن‌ها با دکوراسیون کلی محیط آشپزخانه سازگار باشد. ناهماهنگی بین آن‌ها باعث می‌شود که گلدان‌ها نه تنها جلوه زیبایی برای آشپزخانه به همراه نداشته باشند؛ بلکه یکپارچگی فضای آشپزخانه را نیز به کلی از بین ببرند.

شاید این مطلب را هم دوست داشته باشید  روش‌های محوطه سازی باغ های کوچک

گیاهان مناسب برای دکوراسیون آشپزخانه

تا اینجا چند ایده مفید و کاربردی برای انتخاب گیاهان به منظور تزئین دیوارهای آشپزخانه را با هم بررسی کردیم. در ادامه بد نیست که چند گیاه مناسب برای دکوراسیون آشپزخانه معرفی کنیم که می‌توانید در بین گزینه‌های خود مد نظر قرار دهید.

گیاه پاپیتال

پاپیتال یکی از بهترین گیاهان آویز است که می‌توانید در محیط آشپزخانه به کار ببرید. این گیاه سازگاری مناسبی با شرایط آب و هوایی مختلف دارد. توصیه می‌کنیم که پایتیال را در جایی قرار دهید که نور مستقیم خورشید به آن برسد. به این ترتیب می‌توانید شاهد رشد چشمگیر آن در گذر زمان باشید. پاپیتال علاوه بر ظاهر زیبا نقش کلیدی در تصفیه هوای محیط آشپزخانه ایفا می‌کند. البته اگر حیوان خانگی در منزل دارید، باید مراقب باشید که به سراغ برگ‌های این گیاه نروند؛ چرا که سمی بوده و برای سلامت آن‌ها مضر خواهند بود.

گیاه گندمی

یکی از گزینه‌های مناسب برای قرارگیری روی کابینت‌های آشپزخانه، گیاه گندمی است. این گیاه همیشه سرسبز از برگ‌هایی با دو رنگ سبز و سفید تشکیل می‌شود. تراکم برگ‌های این گیاه معمولا بالاست  خوشبختانه نیاز به نگهداری خیلی زیادی ندارد. از جمله مهم‌ترین خصوصیات مثبت این گیاه می‌توان به نقش مهم آن در جذب بوی ناخوشایند است. با توجه به پخت و پز زیادی که در محیط آشپزخانه انجام می‌شود، تولید بو در این مکان امری طبیعی است. به کمک گیاه گندمی می‌توانید فضا را تا حد زیادی تصفیه کنید.

گیاه گندمی

گیا ساکولنت

ساکولنت‌ها یکی از گیاهانی هستند که بیش از 60 گونه از آن‌ها تاکنون شناسایی شده است. این گیاه دارای برگ‌های آب‌دار و گوشتی است. ساکولنت گیاه جمع و جوری است و به همین دلیل انتخابی مناسب برای آشپزخانه‌هایی به شمار می‌رود که چندان بزرگ نیستند. این گیاه معمولا دارای ساقه ضخیمی است و برگ‌های آن نیز تراکم چندانی ندارند. با توجه به فضای کمی که ساکولنت‌ها اشغال می‌کنند، می‌توانید چندتا از آن‌ها را در بخش‌های مختلف آشپزخانه قرار دهید.

شاید این مطلب را هم دوست داشته باشید  روش استفاده و خرید چمن طبیعی برای زمین فوتبال

کلام پایانی

در این مقاله ضمن بررسی چند ایده برای داشتن آشپزخانه با دیوار سبز، سه مورد از بهترین گیاهانی که می‌توانید در محیط آشپزخانه استفاده کنید را معرفی کردیم. آیا شما برای دکوراسیون آشپزخانه خود از گیاهان استفاده می‌کنید؟ انتخاب شما کدام گیاه است؟ اگر قرار باشد بین زیبایی ظاهری گیاه و سختی مراقبت از آن یکی را به عنوان اولویت برگزینید، انتخاب شما چیست؟ نظرات و پیشنهادات خود را در این خصوص با ما در میان بگذارید.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Shopping Cart
به بالای صفحه بردن