آموزش احیا و ترمیم چمن طبیعی در 5 مرحله ساده

کاشت و ایجاد فضای سبز کار چندان دشواری نیست؛ بلکه نگهداری و مراقبت از آن است که معمولا چالش‌های زیادی را به دنبال دارد. از مشکلات کمبود آب گرفته تا تغییرات شرایط آب‌وهوایی ممکن است باعث شوند که فضای سبزی که با چمن طبیعی ایجاد کرده‌اید، خیلی زود شکل زیبای خود را از دست بدهد. به طوری که رنگ سبز چمن‌ها به زردی بگراید و علف‌های هرز نیز خودنمایی کنند. به هر حال اگر چمن طبیعی حالت سرزندگی خود را از دست بدهد، به معنی این نیست که دیگر امکان احیای آن وجود ندارد. در این مطلب قصد داریم مراحل احیا و ترمیم چمن طبیعی را به ساده‌ترین شکل ممکن بررسی کنیم. تا پایان با ما همراه باشید.

5 گام تا احیا و ترمیم چمن طبیعی

اگر قصد ترمیم چمن طبیعی در هر مقیاسی را دارید، باید مراحل 5 گانه زیر را یک به یک پشت سر بگذارید.

1. ریشه مشکل را شناسایی کنید

قبل از هر چیزی باید تشخیص دهید که چه عواملی باعث شده تا چمن طبیعی در معرض آسیب قرار بگیرد. به عنوان مثال در مناطق با آب و هوا گرم، برخی از گونه‌های چمن طبیعی در فصل زمستان به رنگ قهوه‌ای در می‌آیند. اگر در هر فصل زمستان این اتفاق رخ می‌دهد، نشانه آن است که گونه چمن به طور طبیعی در زمستان اصطلاحا به خواب می‌رود و پس از آن بار دیگر احیا می‌شود. مشابه این موضوع برای مناطق با آب و هوای سرد در فصل تابستان نیز ممکن است روی دهد. در چنین مواقعی نیازی نیست کاری برای احیای چمن انجام دهید؛ بلکه باید منتظر بمانید تا دوره استراحت آن‌ها طی شود.

شاید این مطلب را هم دوست داشته باشید  آشنایی با اجرای انواع روف گاردن

اما گاهی اوقات عوامل مخربی باعث آسیب دیدن چمن طبیعی می‌شوند که به ماهیت غیر طبیعی دارند. به عنوان مثال نشانه‌های ادرار یا مدفوع حیوانات اگر در چمن طبیعی زیاد مشاهده شود، به احتمال زیاد باید منتظر آسیب دیدن آن باشید. در هر صورت توصیه می‌کنیم که با کمک کارشناسان متخصص ابتدا عوامل آسیب دیدن چمن طبیعی را بررسی کنید تا بتوانید از تکرار حوادث مشابه در آینده جلوگیری به عمل آورید.

احیا و ترمیم چمن طبیعی

2. چمن طبیعی را آماده کنید

بهترین زمان برای احیا و ترمیم چمن طبیعی اوایل فصل‌های بهار و پاییز است. در این دوره‌های زمانی هوا معمولا در شرایط اعتدالی قرار دارد و بستر برای رشد انواع چمن طبیعی کاملا فراهم است. به عبارت دیگر در این برهه زمانی طبیعت به طور کامل با شما همراهی کرده و نتایج بهتری از فرآیند احیای چمن طبیعی خواهید گرفت.

در ابتدا تمام علف‌های هرزی که در زمین روییده‌اند را از ریشه خارج کنید. علف‌های هرز اصطلاحا شیره چمن طبیعی و هر گیاه دیگری که در کنارشان وجود داشته باشد را می‌کشند. به عبارت دیگر مانع از تغذیه کامل گیاهان از آب، نور و سایر مواد مغذی موجود در خاک می‌شوند. بنابراین در ابتدا تمام علف‌های هرز را از بین ببرید. پس از آن برای ادامه دادن فرآیند احیای چمن طبیعی باید حدود 3 هفته صبر کنید.

پس از آن چمن‌هایی که اصطلاحا مرده‌اند را نیز بچینید. در این مرحله برای آماده کردن بستر برای رشد دوباره چمن، باید عملیات شن‌کشی انجام شود. برای این منظور از چنگک‌های فلزی مخصوص تحت عنوان چنگک‌های باغچه‌بانی استفاده می‌شود. این کار خاک را شل می‌کند تا بستر برای رسیدن مواد مغذی به ریشه چمن‌ها مهیا گردد.

شاید این مطلب را هم دوست داشته باشید  تراس سبز چیست؟ ایده‌هایی برای طراحی و ساخت تراس گاردن

3. چمن طبیعی را تقویت کنید

در این مرحله باید قبل از هر چیزی خاک را تقویت کنید. عدم وجود مواد معدنی و مغذی کافی در خاک مانع از آن می‌شود که چمن طبیعی به درستی رشد کند. معمولا باید در این مرحله به سراغ کودهای مخصوصی بروید که برای تقویت خاک بستر چمن طبیعی در نظر گرفته می‌شوند. بررسی‌ها نشان می‌دهد که هیچ عنصری مانند نیتروژن در رشد خوب چمن طبیعی تاثیرگذار نیست. بنابراین در زمان خرید کود حتما وجود درصد بالای نیتروژن در آن را مد نظر قرار دهید.

بعد از اینکه کود را به طور یکسان روی سطح زمین پخش کردید، نوبت به کشت بذر جدید چمن طبیعی می‌رسد. توصیه می‌کنیم از بذرهای اصلاحی استفاده کنید و بعضا تا سقف 30 درصد نیاز به آبیاری کمتر دارند. حتما به سراغ بذرهای رجه یک بروید تا چمن‌های سبزتر و ضخیم‌تری حاصل شوند. بذرهای چمن را نیز روی سطح کود به طور یکسان پخش کنید.

احیا چمن طبیعی

4. آبیاری را فراموش نکنید

تا اینجا همه اقداماتی که برای کشت بذر چمن و ایجاد بستر مناسب برای رشد آن ضروری است را انجام داده‌اید. برای رشد بذرها نیاز به آبیاری مناسب به صورت منظم و پیوسته دارید. در این مرحله چمن باید به صورت روزانه آبیاری شود. تا خاک به طور کامل مرطوب باقی بماند. حتی در صورت گرمای شدید هوا باید دو بار در روز زمین را آبیاری کنید. این فرآیند تا زمان جوانه زدن چمن‌های جدید و رسیدن آن‌ها به ارتفاع 3 اینچ باید ادامه پیدا کند.

پس از آن می‌توانید برنامه آبیاری چمن طبیعی را تغییر دهید. بسته به نوع بذر چمن و شرایط آب و هوایی معمولا 1 اینچ آبیاری در هفته کفایت می‌کند.

شاید این مطلب را هم دوست داشته باشید  روش و ایده های محوطه سازی تالار عروسی

5. از چمن طبیعی مراقبت کنید

فرآیند احیا و ترمیم چمن طبیعی تا اینجا به پایان می‌رسد. از اینجا به بعد برای جلوگیری از آسیب دیدن مجدد آن باید اقدامات مراقبتی را در دستور کار قرار دهید. عملیات چمن‌زنی را باید به طور منظم انجام دهید. معمولا پس از هر بار چمن‌زنی ارتفاع چمن باید به طور متوسط در حد 1 اینچ شود.

در صورتی که به هر دلیلی با خشکسالی مواجه شدید، باید برنامه آبیاری چمن را به‌گونه‌ای تنظیم کنید تا دچار پژمردگی و زردی نشوند. در این مواقع باید از هر گونه آب قابل استفاده برای آبیاری نهایت بهره‌برداری را به عمل آورید. در فاصله‌های زمانی معین عملیات کوددهی را در دستور کار قرار دهید. به این ترتیب می‌توانید همواره از سبز بودن چمن طبیعی اطمینان حاصل کنید.

کلام پایانی

در این مقاله مراحل احیا و ترمیم چمن طبیعی را با هم بررسی کردیم. با طی کردن دقیق این مراحل می‌توانید ضمن احیای چمن از سبز بودن آن نیز در بلند مدت اطمینان حاصل کنید. در صورتی که در این زمینه سؤال یا ابهامی دارید، حتما با ما در میان بگذارید. سعی می‌کنیم تا راهنمایی لازم را در اختیار شما عزیزان قرار دهیم. با داشتن چمن طبیعی سرسبز، نشاط و شادابی را برای محیط زندگی خود به ارمغان بیاورید.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Shopping Cart
به بالای صفحه بردن