آشنایی با انواع چمن‌های طبیعی

چمن، گیاهی چندجانبه است که کاربردهای زیادی در محوطه‌سازی بام سبز دارد. انواع چمن‌های طبیعی چه به‌عنوان گیاهان زینتی کاشته شوند، چه برای پوشش زمین، موردتوجه سازندگان بام سبز هستند و انواع مختلفی از چمن برای زیباسازی این فضا در دسترس صاحبان یک ساختمان است.

چمن طبیعی چیست؟

چمن طبیعی چیست؟

چمن نام رایجی است که به گیاهان متعلق به خانواده Poaceae داده می‌شود. در میان گیاهان بیش از 11000 گونه چمن وجود دارد؛ اما چمن‌های زینتی اکثر گونه‌های چمن‌ها را تشکیل می‌دهند. صاحب‌خانه‌هایی که به دنبال چمنی سرزنده و سرسبز هستند، می‌توانند بین انواع چمن‌های طبیعی که در ادامه معرفی می‌کنیم انتخاب خود را با نگاه بهتری داشته باشند.

توجه به چندین عامل محیطی از جمله آب و هوا، میزان توجه و نگهداری لازم، دوام، ماندگاری و نوع خاک می‌تواند به شما کمک کند تا چمن مناسب بام سبز و یا باغ خود را انتخاب کنید. چمن‌ها را می‌توان به‌راحتی به دو دسته تقسیم کرد؛ چمن‌های مناسب فصل سرد و مناسب فصل گرم. در حالی که انواع چمن‌های طبیعی بر اساس منطقه شما می‌تواند متفاوت باشند. 

انواع چمن‌های طبیعی برای فصل سرد

 انواع چمن طبیعی که در ادامه معرفی می‌کنیم برای مناطقی که شاهد نوسانات دمایی گسترده و زمستان‌های سرد هستند، مناسب‌ترند.

1. فستوکا

فستوکا شامل چندین نوع چمن مانند فستوکای چوینگ و فستوکا خشن تشکیل‌شده است. چمن طبیعی فستوکا به‌صورت توده‌ای رشد می‌کند، نیاز به مراقبت‌های کمی دارند؛ نسبت به خشکی مقاوم هستند و به کندی رشد می‌کنند.

این نوع از چمن طبیعی هم در تابستان‌های گرم و هم در زمستان‌های سرد زنده می‌ماند. در مناطقی که فقط بین سه تا شش ساعت در روز، نور خورشید دریافت می‌کنند، این چمن‌ها اغلب با بلوگرس کنتاکی مخلوط و کاشته می‌شوند. برگ‌های ریز و سبز تیره آن فوق‌العاده باریک هستند و به‌صورت عمودی رشد می‌کنند.

شاید این مطلب را هم دوست داشته باشید  آشنایی با انواع بام سبز ساختمان

به خاطر داشته باشید که فستوکا ها تحمل سنگینی زیادی ندارند و در صورت آسیب دیدن به‌کندی به حالت اولیه خود برمی‌گردند. صاحبان خانه‌ای که کودکان کوچکی دارند که علاقه‌مند به بازی در چمن‌ها هستند و یا  صاحبان حیوانات خانگی هستند؛ بهتر است انواع چمن‌های طبیعی بادوام‌تری را در نظر بگیرند.

چمن فستوکا

2. فستوکا بلند

فستوکا بلند یک چمن بسیار بادوام، مقاوم در برابر خشکی و مقاوم در برابر عدم وجود نور است. در میان انواع چمن طبیعی، فستوکا بلند به‌راحتی با انواع مختلف آب و هوا و انواع خاک سازگار می‌شود و این موضوع آن را به یک انتخاب ایده ال برای صاحبان خانه‌های ساکن در منطقه شمالی تبدیل می‌کند. این چمن دارای ریشه‌های عمیقی است که آبیاری کمتری در طول فصل رشد نیاز دارد؛ همچنین این مسئله به‌سرعت رشد می‌کند و فستوکا بلند نیاز به چمن‌زنی مکرر دارد.

3. بلوگراس کنتاکی

بلوگراس کنتاکی که بانام KBG نیز شناخته می‌شود، یکی از بهترین انواع چمن برای آب‌وهوای سردتر است. برگ‌های سبز تیره آن تقریبا آبی رنگ هستند و چمن متراکمی را تشکیل می‌دهند. در میان انواع چمن‌های طبیعی، این نوع در محیط‌های آفتابی کامل رشد می‌کند؛ اما در صورت کمبود آبیاری، آسیب خواهد دید.

این چمن می‌تواند نور کم را تحمل کند، اما معمولا برای کاشته شدن در مناطق با نور کم هنگام کاشت با چمن‌های فستوکا مخلوط می‌شود. لازم به ذکر است این چمن بافت نرمی دارد که تجربه لذت بخشی برای پابرهنه راه رفتن را فراهم می‌کند و به‌خوبی تا حد متوسط، ​​سنگینی فشار را تحمل می‌کند؛ چمن طبیعی بلو گراس نیز به چمن‌زنی و کود دهی مکرر نیاز دارد.

شاید این مطلب را هم دوست داشته باشید  روش‌های محوطه سازی باغ های کوچک

انواع چمن‌های طبیعی برای فصل گرم

از انواع چمن طبیعی مناسب فصل گرم برای مناطقی با آب‌وهواهایی که در تمام طول سال به‌طور پیوسته گرم هستند می‌توان به چند چمنی که در ادامه می‌آوریم، توجه کرد:

چمن برمودا گراس

  1. چمن برمودا گراس

چمن برمودا یک چمن طبیعی مناسب فصل گرم با نیاز به توجه زیاد است؛ چراکه نیاز به چمن‌زنی و کود دهی مکرر دارد. اما لازم به ذکر است که این کار اضافی ارزشش را دارد. این‌ نوع چمن بسیار بادوام است که برای صاحبان خانه با حیوانات خانگی و کودکان ایده ال است.

برگ‌های برگ آن به‌صورت افقی رشد می‌کنند و یک پوشش گیاهی متراکم از چمن سبز روشن را برای شما ایجاد می‌کنند. برمودا در آفتاب کامل به خوبی رشد می‌کند و به‌طور استثنایی در برابر گرما و خشکی مقاوم است. در دماهای سرد نیز به سرعت پژمرده می‌شود و در مناطق بدون آفتاب نیز به‌خوبی عمل نمی‌کند.

2. چمن پد گراس

چمن پد گراس در خاک‌های شنی رشد خوبی دارد، اما خاک‌های اسیدی را نیز تحمل می‌کند؛ البته در آب و هوای گرمسیری که بارندگی فراوان است بهترین عملکرد را دارد. اگرچه این چمن در میان انواع چمن‌های طبیعی نسبت به گرمای زیاد مقاوم است، اما تحمل خشکی کمی دارد. زمانی که بارندگی کم است به آبیاری مکرر نیاز دارد و پوشش گیاهی سبز جذابی ایجاد می‌کند، اما در برابر فشار سنگین مقاومتی ندارد. درنهایت باید گفت که این چمن نیاز به توجه زیاد و استفاده مکرر از ماشین چمن‌زنی نخواهد داشت.

3. چمن زویسیا

چمن زویسیا یک چمن مناسب فصل گرم با نیاز به توجه و نگهداری متوسط است و به‌طور گسترده در آب و هوای معتدل استفاده می‌شود. این چمن با رشد متراکم، مقاومت در برابر سایش به گزینه‌ای ایده ال برای زمین‌هایی با وسعت زیاد در نظر گرفته می‌شود، همچنین به کود دهی و آبیاری کمی نیاز دارد و یکی از مقاوم‌ترین چمن‌های مناسب فصل گرم با سرعت رشد آهسته است.

شاید این مطلب را هم دوست داشته باشید  ایده هایی برای خلاقیت در محوطه سازی باغ با کمترین هزینه

باهیاگرس

4. باهیاگرس

باهیاگرس در خاک‌های شنی رشد می‌کند و کیفیت پایین خاک را بدون نیاز به کود تحمل می‌کند؛ سرعت رشد سریعی دارد و برای کنترل میزان رشد آن نیاز به چمن‌زنی مکرر دارید. این نوع چمن وقتی بیش از حد رشد می‌کند، یک شکل V ایجاد می‌کند. باهیاگرس یک چمن فوق‌العاده نیست؛ اما یک راه‌حل عالی برای صاحب‌خانه‌هایی است که زمان کمتری می‌توانند صرف نگهداری از چمن کنند.

5. چمن بوفالو

چمن بوفالو یک چمن مناسب برای فصل گرم با نیاز به نگهداری کم است که به دلیل رنگ سبز آبی – خاکستری و تحمل بالای آن نسبت به خشکی شناخته شده است. چمن بوفالو، چمن بومی در آمریکای شمالی است که به عنوان برجسته‌ترین نوع چمن در دشت نبراسکا، تگزاس و دیگر مناطق محبوبیت دارد.

داستان نام‌گذاری این چمن نیز به زمانی برمی‌گردد که در قرن نوزدهم در سراسر دشت‌های بزرگ، به عنوان غذای بوفالو و گاومیش‌ها مورداستفاده قرار می‌گرفت. چمن‌های بوفالو بسیار رایج هستند، همچنین برخی از زمین‌های گلف از بذر چمن بوفالو رشد می‌کنند.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Shopping Cart
به بالای صفحه بردن