5 ایده‌ زیباسازی محوطه باغ با گیاهان طبیعی

زندگی در محیط‌های شلوغ شهری و فشار کاری زیاد باعث می‌شود که خیلی از ما تشنه آرامش باشیم. شاید هیچ چیز مانند قدم زدن در یک باغ سرسبز و ساکت در کنار خانواده برای رسیدن به آرامش واقعی مفید نباشد. بدیهی است که زندگی آپارتمانی چنین امکانی را از ما سلب می‌کند. بنابراین باید به سراغ خانه‌های ویلایی رفت که امکان ایجاد باغ یا باغچه در محوطه آن‌ها وجود دارد. محوطه سازی باغ برای ایجاد فضای آرامش بخش و نشاط آور ضروری است. در ادامه چند ایده ساده و کاربردی برای محوطه‌سازی باغ با استفاده از گیاهان طبیعی را بررسی خواهیم کرد. تا پایان با ما همراه باشید.

محوطه سازی باغ با گیاهان طبیعی چه مزایایی دارد؟

محوطه سازی باغ با گیاهان طبیعی چه مزایایی دارد؟

گزینه‌های مختلفی برای محوطه سازی باغ پیش روی شما قرار دارد. توصیه ما هم بر آن است که در قالب یک برنامه توسعه قدم به قدم از تمام این گزینه‌ها برای زیباسازی محوطه باغ خود استفاده کنید. به طوری که یک نقشه نهایی از آنچه در ذهن دارید، تهیه کنید. سپس با توجه به بودجه در اختیار برای پیاده‌سازی بخش‌های مختلف اقدام کنید.

در عین حال کاشت گیاهان طبیعی در محوطه باغ باید جایگاه ویژه‌ای در طراحی شما داشته باشد؛ چرا که گیاهان فضایی شبیه‌سازی شده از دل طبیعت را در باغ شما ایجاد می‌کنند. در کنار آن آب و هوای باغ را تلطیف می‌کنند. از همه مهم‌ترین به حفظ سلامت و کیفیت خاک در محوطه باغ کمک می‌کنند. به همین دلیل فضایی نشاط آور ایجاد می‌شود که از حضور در آن لذت خواهید برد.

ایده‌های محوطه‌سازی باغ با گیاهان طبیعی

همان طور که اشاره کردیم تنها زمانی می‌توانید محوطه‌سازی باغ خود را به صورت استاندارد انجام دهید که تمام برنامه‌ها را بر اساس یک نقشه معین پیش ببرید. در اینجا 5 نکته مهم را اشاره خواهید کرد که باید در زمان تهیه نقشه محوطه باغ حتما مد نظر قرار دهید.

شاید این مطلب را هم دوست داشته باشید  بالکن سبز برای چه نوع آپارتمان‌هایی مناسب است؟

1. تهیه لیست گیاهان مناسب برای باغ

در گام اول باید لیستی از گیاهان و درختان مناسب با شرایط اقلیمی باغ تهیه کنید. بدیهی است که در محیط‌های با اقلیم سرد و گرم نمی‌توان از مجموعه یکسانی از گیاهان استفاده کرد. بنابراین ابتدا لیستی از گیاهان طبیعی را با در نظر گرفتن ملاحظات زیر تهیه کنید:

  •         محدودیت‌های ناشی از تامین منبع آب برای گیاهان را در نظر بگیرید.
  •         بودجه مورد نیاز برای خرید گیاهان را محاسبه کنید.
  •         عمر مفید گیاهان انتخاب شده باید طولانی باشد.
  •         حتما در بین گیاهان انتخاب شده، گزینه‌هایی را انتخاب کنید که در بیشتر اوقات سال سبز هستند.
  •         اگر حیوانات به محیط باغ دسترسی دارند، باید تمهیدات لازم را برای محافظت از گیاهان بیندیشید.

واقعیت این است که انتخاب گیاهان طبیعی مناسب برای محوطه سازی باغ، موضوعی کاملا تخصصی است. علاوه بر درک زیبایی شناسی شما باید ملاحظات گیاه شناسی زیادی را نیز مد نظر قرار دهید. بنابراین توصیه می‌کنیم که حتما برای انجام این مرحله از کارشناسان متخصص کمک بگیرید.

ایده‌های محوطه‌سازی باغ با گیاهان طبیعی

2. توجه به تنوع رنگی در چیدمان گیاهان طبیعی

برای محوطه سازی باغ بهتر است که در کنار رنگ سبز، دو یا سه رنگ دیگر را برای ترکیب با آن در نظر بگیرید. رنگ‌هایی که برای انتخاب گیاهان، وسایل و … در باغ باید با هم هماهنگ باشند. به این ترتیب ضمن ایجاد محیط با رنگ‌بندی متنوع می‌توانید از ایجاد بی‌نظمی در ظاهر باغ جلوگیری کنید. رعایت اصول چیدمان گیاهان در دستیابی به تنوع رنگی مناسب در محوطه باغ بسیار ضروری است. انتخاب شما برای رنگ‌های گیاهان در باغ چیست؟

شاید این مطلب را هم دوست داشته باشید  بام سبز چیست؟ اجرای روف گاردن با سبک‌های مختلف

3. تقسیم بندی به محوطه به بخش‌های کوچک

یکی از ایده‌هایی که در محوطه سازی باغ رایج است، تقسیم بندی فضای درون آن به چند بخش کوچک تر است. معمولا یک فضای عبور و مرور برای افراد در میانه باغ در نظر گرفته می‌شود. در طول این مسیر با استفاده از پوشش‌های گیاهی محوطه باغ به چند بخش تقسیم می‌شود. این کار باعث می‌شود که باغ شما بزرگ‌تر به نظر برسد. به علاوه اینکه در هر یک از بخش‌ها می‌توانید از وسایل و گیاهان خاصی استفاده کنید.

4. چیدمان گیاهان معطر در مسیر عبور و مرور

چقدر عالی می‌شود که عطر خوش گیاهان در مسیر عبور و مرور افراد  در دل باغ بپیچد. به این ترتیب افراد در زمان رفت و آمد در دل باغ تصور خواهند کرد که پای در قطعه‌ای از بهشت گذاشته‌اند. به همین دلیل توصیه می‌کنیم که از گیاهان عطرآگین باری ایجاد مسیر دسترسی افراد به بخش‌های مختلف باغ کمک بگیرید. از جمله گزینه‌های مناسب برای این منظور می‌توان به گیاهان زیر اشاره کرد:

  •         گیاه شب بو
  •         گل ویستریا (مقاوم در برابر سرما و آفتاب دوست)
  •         گل پلومریا (مناسب برای مناطق سردسیر)
  •         گل یاس خوشه‌ای (دارای بوی شیرین و مناسب مناطق سردسیر)
  •         گل سوسن (نیاز به خاک مرطوب و آفتاب زیاد)

ایده‌ زیباسازی محوطه باغ

5. ایجاد حریم خصوصی در محوطه باغ

به جای دیوار کشیدن برای ایجاد حریم خصوصی در محوطه باغ، می‌توانید از گیاهان استفاده کنید. به این ترتیب عملا منظره زیبایی در محوطه باغ ایجاد می‌شود که می‌توانید با خاطری آسوده از بابت حریم خصوصی به همراه خانواده خود در آن حضور پیدا کنید. تعبیه درختان با رشد طولی در محوطه پیرامونی باغ برای این منظور ایده کاربردی به حساب می‌آید. از جمله درختان مناسب برای این منظور می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  •         دم موشی
  •         توت آمریکایی
  •         سرو نقره‌ای
  •         اقاقیا
  •         چنار
  •         درخت ابریشم
  •         سدروس
  •         عرعر
  •         زیتون تلخ
شاید این مطلب را هم دوست داشته باشید  بهترین شیوه اجرای دیوار سبز اتاق خواب

کلام پایانی

در این مطلب چند ایده کاربردی برای زیباسازی محوطه باغ با استفاده از گیاهان طبیعی را بررسی کردیم. اگر از نعمت داشتن باغ یا باغچه شخصی برخوردار هستید، توصیه می‌کنیم برای محوطه‌سازی آن زمان و هزینه صرف کنید. حتی اگر چند هزار متر باغ در اختیار داشته باشید ولی به فکر زیباسازی آن نباشید، خیلی زود با محیطی روبه‌رو خواهید شد که به هیچ عنوان قابل تحمل نیست. پس از محوطه‌سازی نیز لازم است تا برنامه‌ریزی دقیقی برای نگهداری از باغ داشته باشید. به این ترتیب می‌توانید از حضور در محیط باغ به همراه خانواده نهایت لذت را ببرید.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Shopping Cart
به بالای صفحه بردن