بام سبز چیست؟ اجرای روف گاردن با سبک‌های مختلف

بام سبز یک فضای سبز در بالاترین سطوح سازه‌های صنعتی، تجاری و مسکونی است که ممکن است برای رشد محصولات، فراهم کردن فضای بازی، ایجاد سایه و سرپناه، یا صرفا به‌عنوان یک منطقه زنده و سرسبز طراحی شوند. بام‌های سبز فشرده با پتانسیل زیادی در اختیار علاقه‌مندان قرار می‌گیرند و در اصل، آن‌ها به‌عنوان باغ‌های روی پشت‌بام در نظر گرفته می‌شوند. کلمه فشرده در واقع به میزان نگهداری و محافظت از یک بام سبز اشاره دارد. به عنوان مثال بام سبز فشرده، همان‌طور که یک پارک یا باغ باید به‌طور منظم مراقبت شود، نیاز به تعمیر و نگهداری دارد.

از کاربردهای بام سبز می‌توان به این موضوع اشاره کرد که به علت جذب زیاد آب، به‌عنوان سیستم‌های پایدار شهری برای مدیریت آب باران به حساب می‌آیند. آن‌ها همچنین یک مانع حرارتی خوب ایجاد می‌کنند و بسته به نوع گیاه‌های به‌کاررفته و پوشش گیاهی می‌توانند برای تنوع زیستی نیز مفید باشند.

مزایای بام سبز چیست؟

مزایای بام سبز چیست؟

بام سبز قسمتی از یک ساختمان است که به طور جزئی یا کامل با پوشش گیاهی خاص پوشیده شده و روی یک غشای ضد آب کاشته شده است. از دلایل داشتن بام سبز و مزایای آن می‌توان به جذب CO2، تولید اکسیژن، کاهش گرمای ساختمان‌ها و هزینه‌های تولید انرژی، ایجاد زیستگاه برای حیات‌وحش، کاهش دمای محیط و جذب آب باران اشاره کرد. 

بر اساس اینکه چه پوشش گیاهی و چمنی این فضا را تشکیل می‌دهند، در زمینه کاربردهای بام سبز می‌توان وجود سیستم‌های زهکشی و آبیاری آن‌ها را در نظر داشت. از طرف دیگر، باغ‌های کانتینری روی پشت‌بام‌ها، جایی که گیاهان در گلدان‌ها نگهداری می‌شوند باعث می‌شوند باغ‌های پشت‌بام به‌عنوان یک فضای دل انگیز شناخته ‌شوند که احتمالا فعالیت‌های انسانی بیشتری در آن‌ها انجام می‌شود. حوض‌های پشت‌بام نیز شکل دیگری از بام‌های سبز هستند که برای تصفیه آب از آن‌ها استفاده می‌شود. 

شاید این مطلب را هم دوست داشته باشید  10 ایده برای گذاشتن آبنما در محوطه سازی

تفاوت بین بام سبز فشرده و گسترده چیست؟

بام‌های سبز فشرده معمولا در ساختمان‌های تجاری مورداستفاده قرار می‌گیرند؛ جایی که مالکان آن‌ها می‌خواهند مناطق سبز بزرگی داشته باشند که انواع گیاهان را در خود جای دهند. این بام سبزها دارای چمن طبیعی، پوشش گیاهی، گل، درختچه و حتی درخت خواهند بود.  یکی از دلایل داشتن بام سبز در چنین ساختمان‌هایی این است که آن‌ها اغلب می‌خواهند فضایی را فراهم کنند که افراد بتوانند با محیط طبیعی در تعامل باشند؛ علاوه بر این وجود نیمکت‌ها، میزها، گلخانه‌ها، حوض‌ها و فواره‌ها مکان‌هایی را برای استراحت، صرف غذا یا کار را به ساکنین  ارائه می‌دهند.

بام سبز گسترده بیشتر برای ساختمان‌های مسکونی تک خانواده و چند خانواده استفاده می‌شود. آن‌ها همچنین برای فضاهایی که افراد به ندرت به سطح پشت‌بام می‌روند و یا  ساختمان‌هایی مانند سوله و گاراژ مناسب هستند. طراحی و اجرای این نوع بام سبز قرار است به‌طورکلی وزن کلی سقف را پایین نگه دارد. بام‌های سبز گسترده ساده‌ترین نوع بام سبز هستند و اغلب به ساختمان‌های ساخته‌شده موجود اضافه می‌شوند. 

تفاوت بین بام سبز فشرده و گسترده چیست؟

سبک‌های مختلف روف گاردن

1. گیاهان با رشد مناسب برای بام سبز

تفاوت اصلی بین کاشت گیاهان در پشت‌بام و حیاط خلوت این است که در بام سبز نمی‌توانید گیاهان خود را در زمین بکارید، بنابراین چه در گلدان، چه در بسترهای دیگر، گیاهان نمی‌توانند به زمین به عنوان منبع آب وابسته باشند و این همان چیزی است که مشخص می‌کند چه گیاهانی برای کاشت در یک باغ روی پشت‌بام مناسب هستند. 

برای هر بام سبز، مهم است که ابتدا از سیستم آبیاری مناسب گیاهان مطمئن شوید. پشت‌بام‌ها در تابستان در معرض آفتاب هستند و بسیار گرم می‌شوند، بنابراین مهم است که از نیاز گیاهان به میزان آب آگاه باشید و بر اساس نیاز گیاهان و آب و هوا منطقه خود گیاهان مناسب بام سبز خود را انتخاب کنید. برخی از گیاهان زینتی مانند چمن پر مکزیکی می‌توانند مناسب برای بام سبز تلقی شوند. 

شاید این مطلب را هم دوست داشته باشید  چند ایده جذاب برای محوطه سازی اطراف استخر

2. ایجاد یک خلوتگاه در بام سبز

یکی از محبوب‌ترین دلایل داشتن بام سبز استفاده از سبک‌های مختلف بام سبز برای داشتن گیاهان متفاوت، بهره بردن از سبک مینیمالیستی و افزایش احساس آرامش بیشتر برای ساکنین است. بام سبز خانه‌ها به لطف کاشت گیاهان و یا درختان با گل‌های غنی از عطر، مانند یاس در اواسط بهار فضای خاصی برای صاحبانانشان ایجاد می‌کنند. بر اساس آب و هوای منطقه همچنین زیتون‌های کوچک و درختان هپتاکودیوم که در پاییز گل می‌دهند نیز مناسب بام سبز هستند. 

3. اجرا و ساخت یک اتاق نشیمن در بام سبز

در سال‌های اخیر استفاده از فضای باز محبوبیت بیشتری پیداکرده است، در واقع با افزایش زندگی آپارتمان‌نشینی افراد، علاقه‌مند به استفاده از فضای پشت‌بام‌ها هستند و این گرایش به استفاده از پشت‌بام به افراد کمک می‌کند تا اگر فضای کمی دارند، از آن بهره برده و با مبل، صندلی راحتی، میز قهوه‌خوری، نورپردازی و فرش یک فضای اضافی با منظره خاص را برای خود ایجاد کنند. همچنین شما می‌توانید با گیاهان و درختان برای خود حریم خصوصی ایجاد کنید. 

سبک‌های مختلف روف گاردن

4. سبک خاص بام سبز با ایجاد آشپزخانه در فضای باز 

یک آشپزخانه در فضای باز می‌تواند یک مکان واقعی برای افزایش جذابیت و کارایی یک بام باشد، آن‌ها نهایت فضای سرگرم‌کننده را برای ساکنین ایجاد می‌کنند. فضایی که هنگام میهمانی‌ها میزبانان دور از میهمانان واقع نشده و می‌توانند هم‌زمان با لذت بردن از هم‌نشینی با آنان به انجام کارهای خود بپردازند. با داشتن یک آشپزخانه در فضای باز، می‌توانید هنگام آشپزی بخشی از مهمانی باشید و از آن لذت ببرید.

شاید این مطلب را هم دوست داشته باشید  روش استفاده و خرید چمن طبیعی برای زمین فوتبال

این سبک از بام سبز دارای فضای سبز کمی خواهد بود. با این حال، علی‌رغم جمع و جور بودن، گزینه‌های زیادی را در خود جای می‌دهد. در کنار آشپزخانه در فضای باز، یک فضای ناهارخوری رسمی وجود دارد و سپس یک اتاق نشیمن کوچک در فضای باز برای مجالس آرام‌تر در گوشه‌ای از آن قرارگرفته است. تعداد گیاهانی که در اطراف کاشته شده‌اند نیز تا حدودی فضای سبز خوبی را در اختیار ساکنین می‌گذارند.

5. داشتن یک فر یا باربیکیو در بام سبز

اگر ساختن آشپزخانه بر روی پشت‌بام شما اجرایی نیست، ایده‌های دیگر مانند ساخت فر را می‌توانید برای افزایش کاربردهای بام سبز و طراحی آن در نظر بگیرید. اگر فضای کوچکی دارید، بنابراین چمن طبیعی دیوار سبز می‌تواند مناسب شما باشد. در این سبک از بام سبز باوجود فضای کم یک فر روستایی می‌تواند گزینه خوبی باشد، اگر به ظاهر روستایی  نیز علاقه دارید، اغلب می‌توانید از آن برای پختن مواد غذایی دیگر نیز استفاده کنید.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Shopping Cart
به بالای صفحه بردن