انواع دیوار سبز عمودی با گیاهان طبیعی

انواع دیوار سبز عمودی همان‌طور که از نامشان پیدا است در امتداد یک ساختار عمودی ساخته می‌شوند. از دیدگاه گیاه‌شناسی و باغبانی، گیاهان طبیعی مورداستفاده در دیوار سبز طیف وسیعی از گیاهان مختلف را شامل می‌شوند. لازم به ذکر است که  این دیواره‌های مورداستفاده در بام سبز می‌توانند پوشش گیاهی مستقل بدون تکیه‌گاه داشته باشند یا توسط یک ساختار عمودی مانند داربست حمایت شوند.

به طور سنتی در اروپا و توسط رومی‌ها، پرچین‌های مستقل و ردیف درختان مورد استفاده قرار می‌گرفته است. علاوه بر جنبه بصری، این دیوارهای سبز در برابر باد از محوطه نیز محافظت می‌کنند و به‌طور موثر از فرسایش فضای اطراف جلوگیری می‌کنند.

انواع دیوار سبز عمودی از نظر فرم و عملکرد

انواع دیوار سبز عمودی از نظر فرم و عملکرد

اصطلاح دیوار سبز با پروژه‌های هنری هنرمندی به نام پاتریک بلان محبوبیت پیدا کرد. او امکانی ایجاد کرد که در آن گیاهان چندساله مستقیما روی دیوار رشد می‌کنند؛ البته این کار مستلزم نصب انواع دیوار سبز عمودی است که در آن ریشه گیاهان می‌توانند رشد کنند. در این سیستم گیاهان با شیوه آبیاری قطره‌ای آبیاری می‌شوند. 

دیوارهای سبز، پایدار و مقاوم

در میان گیاهان طبیعی مورداستفاده در دیوار سبز، گیاهان رونده به‌طور طبیعی در هر ساختاری رشد می‌کنند. درواقع، چنین گیاهانی بیش از 200 میلیون سال است که وجود داشته و همیشه در هر فرهنگ بشری برای اهداف مختلف از جمله تولید مواد غذایی مورد توجه بوده‌اند.

در حالی که گیاهان رونده مانند جستجوگران، نور خورشید را در امتداد یک سازه دنبال می‌کنند، ممکن است برخی از آن‌ها برای رشد به یک تکیه‌گاه نیاز داشته باشند. برخی دیگر از این گیاهان به نوعی رشد می‌کنند که قادر به چسبیدن به انواع دیوار سبز هستند. بدون شک، گیاهان بالارونده برای ایجاد سایه نیز مورد بهره‌وری قرار می‌گیرند.

شاید این مطلب را هم دوست داشته باشید  روش‌های محوطه سازی باغ های کوچک

انواع دیوار سبز عمودی

در فناوری ساخت بام سبز، گیاهان و اکولوژی به خوبی بررسی می‌شوند. بر اساس هر منطقه، انواع دیوار سبز عمودی که اغلب هم زیبایی خاصی دارند و هم بازدهی بالایی برای صاحبان و محیط‌زیست دارند، به افراد معرفی می‌شوند. در ادامه به بررسی انواع دیوار سبز عمودی می‌پردازیم تا بتوانید نسبت به آن‌ها مطلع شوید.

  1. دیوار سبز گسترده (نوع 1)

این نوع دیوار سبز متشکل از گیاهان بالارونده‌ای است که از یک سازه بالا می‌روند. ساخت این نوع از دیوار سبز هزینه کمی دارد و در طی 2 سال گیاهان طبیعی مورداستفاده در دیوار سبز  به‌طور کامل آن را خواهند پوشاند. از آنجایی که گزینه‌های مختلفی برای انتخاب گیاهان طبیعی پوشاننده انواع دیوار سبز عمودی وجود دارند، می‌توان ترکیبی از گیاهان رونده همیشه‌سبز یا گیاهان رونده تابستانی را انتخاب کرد.

این کار باعث افزایش تنوع در تمام سطوح ساختار یک دیوار می‌شود. فقط در نظر داشته باشید که آب و هوای منطقه شما می‌تواند مسئله‌ای چالش‌برانگیز برای انتخاب گیاهان باشد. به‌طور مثال برای منطقه‌ای با آب و هوای بسیار گرم بهتر است گیاهانی انتخاب شوند که تحمل آب و هوای منطقه را داشته باشند.

دیوارهای سبز، پایدار و مقاوم

2. دیوار سبز گسترده (نوع 2)

در میان انواع دیوار سبز، این نوع دیوار شامل گیاهانی می‌شود که نیاز به ساختاری مانند داربست اولیه برای چسبیدن به آن نیاز دارند؛ البته چنین سازه‌ای نیز تا زمانی که توسط پوشش گیاهی به‌طور کامل پوشانده شود، عنصری از طراحی است. بنابراین، برای ساخت داربست از طناب‌های ساده، سیم‌ها، مش‌ها و نرده‌های زینتی استفاده می‌شود. به طور کلی در این شیوه تنوع گیاهان طبیعی جالب توجه است و جذابیت آن در طول زمان افزایش می‌یابد.

شاید این مطلب را هم دوست داشته باشید  تراس سبز چیست؟ ایده‌هایی برای طراحی و ساخت تراس گاردن

برخلاف راه‌حل‌های دیگر، دیوارهای سبز گسترده (نوع 1 و 2) دارای بالاترین مزایای زیست‌محیطی و اقتصادی هستند. از مزایای کلیدی این  دو نوع دیوار سبز می‌توان به هزینه نصب و نگهداری پایین اشاره کرد. همچنین برای همه صاحبان ساختمان مقرون به صرفه هستند و طول عمر آن‌ها تا زمانی که سازه دوام بیاورد، ادامه خواهد داشت. 

3. دیوارهای سبز نیمه فشرده

این نوع از دیوار سبز هم شامل گیاهانی می‌شود که بالارونده هستند و هم گیاهانی که نیاز به داربست دارند؛ البته تفاوت اصلی این نوع در این است که گیاهان از پایه رشد نمی‌کنند. درواقع، آن‌ها در گلدان‌هایی که در نمای ساختمان نصب می‌شوند رشد می‌کنند و تا حدی از نما فاصله دارند.

درواقع مزیت چنین سیستمی انعطاف‌پذیری در طراحی است. در انواع دیوار سبز عمودی، این نوع از دیوار سبز محبوبیت زیادی دارد؛ چراکه ترکیب نماهای بسیار جذاب، با فضای ریشه‌زایی عمیق برای گیاهان و نگهداری نسبتا آسان برای صاحبان امکان‌پذیر می‌شود و این سیستم‌ها فضای سبز مؤثرتر و کارآمدتری دارند. 

علاوه بر این، تنوع گیاهان نیز در آن‌ها بیشتر است و پرورش‌دهندگان می‌توانند علاوه بر گیاهان رونده از گیاهان غیر رونده نیز بهره ببرند. در بیشتر موارد از دیوارهای سبز نیمه فشرده برای ایجاد سایه در ساختمان بدون پوشش تمام سطح نما استفاده می‌شود. سیستم‌های دیوارهای سبز نیمه فشرده منابع غذایی و زیستگاه‌های عالی برای حیات‌وحش هم فراهم می‌کنند.

4. دیوارهای سبز عمودی با گیاهان مستقل

همان‌طور که در اول متن اشاره شد قدمت این نوع دیوار سبز به زمانی برمی‌گردد که رومی‌ها در جاده بین شهرها کوچه‌هایی ایجاد می‌کردند که شامل انواع دیوار سبز عمودی می‌شد. همچنین کشاورزان مزارع خود را با پرچین‌ها یا ردیف‌های انبوهی از درختان احاطه می‌کردند. دیوار سبز عمودی با گیاهان مستقل نیازی به تعمیر و نگهداری بیش از حد و تکنولوژی خاصی برای سیستم آبیاری نیاز ندارد و همیشه زیستگاهی غنی برای حیات وحش فراهم می‌کند. 

شاید این مطلب را هم دوست داشته باشید  بهترین شیوه اجرای دیوار سبز اتاق خواب

دیوارهای سبز عمودی با گیاهان مستقل

تاثیرات انواع دیوار سبز عمودی بر محیط زیست

می‌توان با انواع دیوار سبز گرمای هوا را به‌شدت کاهش داد. به طور کلی، این امر باعث می‌شود این نوع زیرساخت سبز به یکی از کارآمدترین راه‌حل‌ها برای مبارزه با تغییرات آب و هوایی تبدیل شود و مزایای بسیاری برای جنبه‌های اجتماعی و اقتصادی زندگی داشته باشد. در واقع، در این ترکیب گیاهان سریع‌تر و انعطاف‌پذیرتر رشد می‌کنند. انواع دیوار سبز عمودی همراه با شبکه‌ای از پارک‌ها و جنگل‌های کوچک شهری، شیوه‌های زندگی فعال و سالم را تشویق می‌کنند، سلامت روان را بهبود می‌بخشند، از بیماری‌ها پیشگیری می‌کنند و مکانی را برای معاشرت افراد با یکدیگر فراهم می‌کنند. 

کمیسیون اروپا نیز استفاده از زیرساخت‌های سبز در فضای شهری را در ماه مه 2013 ترویج کرد و آن را به عنوان «شبکه‌ای از فضاها با گیاهان طبیعی مورداستفاده در دیوار سبز » تعریف می‌کند. در این طرح، زیرساخت سبز و تنوع زیستی به شکلی ایجاد می‌شود که در آن فضاهای سبز شهری مانند جنگل‌ها، پارک‌ها و باغ‌ها به هم متصل ‌شوند. فضاهای سبز داخل شهر و قرارگیری استراتژیک درختان در مناطق شهری نیز می‌تواند هوا را تا 8 درجه سانتی‌گراد خنک و نیاز به تهویه هوا را تا 30 درصد کاهش دهد.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Shopping Cart
به بالای صفحه بردن