زیر سازی چمن طبیعی چگونه انجام می شود؟

از زمانی که انسان‌ها دریافتند که محوطه سازی و بازی کودکان و بازیکنان فوتبال در زمین‌های خاکی و بتنی خطرآفرین است سال‌های زیادی می‌گذرد. در این سال‌ها در مناطق زیادی از جمله زمین‌های بازی، مدارس و یا زمین‌های فوتبال با چمن برای ایمنی بیشتر و افزودن رنگ پوشانده شده است. شاید شما هم از طرف‌داران چمن طبیعی هستید؛ اما احتمالاً مانند بسیاری از مردم نمی‌دانید که پایه یا آن چه که در زیر چمن به کار می‌رود نیز به همان اندازه مهم است. در همین جهت امروز اطلاعاتی را درباره نحوه زیرسازی چمن طبیعی با شما به اشتراک خواهیم گذاشت.

زیر سازی چمن طبیعی

ابزار موردنیاز برای زیر سازی چمن طبیعی

متأسفانه، باید بگوییم که زیرسازی چمن طبیعی به‌سادگی کوتاه‌کردن چمن نیست. با این وجود ابزارهایی هستند که با کمک آن‌ها انجام این کار برای شما بسیار آسان‌تر خواهد شد. این تجهیزات عبارت‌اند از:

  • برش چمن
  • بیل
  • ماسه (برای پر کردن مناطق ناهموار)
  • چاقوی تیز
  • چسباندن نوار
  • چسب اتصال
  • متر نواری
  • تخته برای فشرده‌سازی
  • میخ گالوانیزه 
  • کاردک
  • شیلنگ باغچه (برای بررسی زهکشی)
  • مته 
  • چکش 
  • جارو یا برس سفت 
  • دستکش

ابزار موردنیاز برای زیر سازی چمن طبیعیمراحل انجام زیرسازی چمن طبیعی

سطح را آماده کنید

یکی از مزیت‌های اصلی و مهم زیرسازی چمن طبیعی را می‌توان کاهش میزان آماده‌سازی زمین موردنظر دانست. لایه‌ای که در زیر سازی چمن طبیعی اضافه می‌شود به یکنواخت‌تر شدن چمن و رفع هرگونه نقص در کف کمک کرده و خطر ایجاد هرگونه خطوط و رگه را نیز در چمن کم خواهد کرد. بهتر است بدانید که هنگام  گذاشتن چمن طبیعی با موفقیت بر روی سطح، باید با سطحی صاف و عاری از مواد زائد مانند سنگ، شن یا برگ شروع کنید و اگر روی آن خزه روییده است، حتماً آن را به طور کامل جدا کنید. در صورت وجود هر گونه موج و یا گودال در سطح شما می‌توانید آنها را با یک‌لایه نازک از ماسه پرکرده یا با استفاده از یک دست‌کاری کوچک به‌راحتی سطح را صاف کنید. به این ترتیب مطمئن خواهید شد که تا حد ممکن زمین تراز شده است.

شاید این مطلب را هم دوست داشته باشید  قیمت و روش درست کردن دیوار سبز در باغ

از یک غشا در برابر علف‌های هرز استفاده کنید.

این غشاها توری هستند و در زیرسازی چمن طبیعی اهمیت زیادی دارند. در اصل این غشا یک لایه نازک پارچه مانند است که توسط دستگاه بافندگی مخصوص با الیاف شیشه، الیاف پلی‌استر و سه نوع ماده اولیه دیگر بافته می‌شود. همچنین دارای نفوذپذیری قوی، مقاومت در برابر آب و مقاومت در برابر پارگی و غیره نیز است. با وجود این غشا از رشد علف‌های هرز به داخل چمن طبیعی جلوگیری می‌شود بدون آن که به مواد شیمیایی مضر و یا آفت‌کش‌ها نیاز داشته باشیم.

این ابزار همچنین خاک را از فشرده‌شدن توسط چمن حفظ کرده و به حفظ خاک در حالت سست نیز کمک می‌کند. در نتیجه امکان زهکشی بهتر را فراهم خواهد شد. دانستن این نکته به ویژه اگر می‌خواهید چمن طبیعی را بر روی سطح خاک نصب کنید در بهترشدن نتیجه کار تأثیر بسزایی دارد. شما می‌توانید به راحتی این پوسته را بر روی سطح قرار داده و سپس آن را در اندازه موردنظر خود برش دهید و در آخر آن را به محل موردنظر خود بچسبانید.

استفاده از مواد دیگر برای قرارگیری در زیر چمن در صورت نیاز

محصولات دیگری مانند سنگ‌ریزه، بالشتک فوم، کاشی‌های زهکشی و… نیز می‌توانند در فرایند زیرسازی چمن طبیعی در کف قرار بگیرند. لایه‌های فوم را می‌توان برای زمین‌های بازی و محل‌هایی که کودکان در آن بازی می‌کنند استفاده کرد تا از سقوط بیشتر افراد و آسیب‌های جدی جلوگیری شود. برای پروژه‌های خاص مانند پاسیوهای بتنی و پشت بام‌ها نیز می‌توان از کاشی‌های زهکشی استفاده کرد تا با قرار گرفتن در زیر چمن طبیعی زهکشی کافی را نیز فراهم کنند.

شاید این مطلب را هم دوست داشته باشید  بهترین نوع چمن طبیعی پشت بام

مراحل انجام زیرسازی چمن طبیعینصب لایه ضربه‌گیر در ادامه زیرسازی چمن طبیعی

پس از طی مراحل بالا اکنون شما آماده هستید تا زیرسازی چمن طبیعی را با لایه ضربه‌گیر خود آغاز کنید. در این مرحله مهم چمنی ملقب به چمن نرم در اندازه های ۲ تا ۴ متری ارائه می‌شود که کار شما را آسان‌تر خواهد کرد. بهتر است که کار را از یک انتهای زمین آغاز کرده و از محکم بودن رول زیرین به لبه نیز اطمینان حاصل پیدا کنید. سپس آن را در اندازه‌های دلخواه برش داده و این کار را تا زمانی که کل منطقه پوشیده شود ادامه دهید.

نصب چمن طبیعی

در این مرحله وقت آن رسیده است که چمن رول طبیعی خود را بر روی سطح بغلتانید. یکی از نکات ظریف که توجه به آن در هنگام نصب اهمیت دارد این است که ۵ سانتی‌متر به‌صورت اضافه در اطراف تمام‌لبه‌ها باقی بگذارید. این کار به شما کمک می‌کند تا به لبه‌های بی‌نقصی دست پیدا کنید. همچنین بهتر است که چمن را برای 2 یا 3 ساعت گذارید تا خوب ته‌نشین شود تا چین‌وچروک‌های آن از بین بروند.

اتصال چمن طبیعی به زیرلایه‌ها

در مرحله آخر باید دولایه را کنار هم قرار داده، به سمت بالا  برده و سپس لبه‌ها را متمایل به بالا بچسبانید. در اینجا باید مطمئن شوید که دو قطعه به‌خوبی به هم چسبیده‌اند. اکنون آماده هستید که چسب چمن طبیعی خود را به زیرانداز بزنید؛ بنابراین یک‌لایه چسب را روی لایه زیرین بمالید و در اطراف محیط زمین حرکت کنید. با انجام تمامی این مراحل سر انجام به یک زیرسازی خوب برای چمن طبیعی خود دست پیدا خواهید کرد.

شاید این مطلب را هم دوست داشته باشید  قیمت و روش‌های انجام روف گاردن هتل

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Shopping Cart
به بالای صفحه بردن