مزایای دیوار سبز حیاط چیست و چگونه طراحی می‌شود؟

دیوار سبز حیاط مجموعه‌ای از پوشش گیاهی است که به صورت عمودی بر روی دیوار نصب می‌شود. این دیوار یکی از زیباترین طراحی هایی از فضای سبز است که نمای بیرونی ساختمان را جذاب‌تر از قبل نشان می‌دهد. شما نیز حتما خانه‌هایی را مشاهده کرده‌اید که دیوارهای آن‌ها با گیاهان پوشیده شده است. قطعا این خانه‌ها جذابیت خاص خود را داشته و جلب توجه می‌کنند. علاوه بر زیبایی نمای ساختمان مزایای دیگری نیز می‌توان برای این طرح در نظر گرفت. برای آشنایی بیشتر با دیوار سبز حیاط و مزایای آن بهتر است با ادامه مقاله همراه شوید.

دیوار سبز حیاط چیست؟

دیوار سبز حیاط چیست؟

 گیاهانی که بر روی سطح عمودی یا در مجاورت آن رشد می‌کنند، دیوار سبز یا همان green wall  را می‌سازند. این گیاهان برخلاف سایر گیاهان که در زمین ریشه دوانده و رشد کرده‌اند، به صورت خودکفا خواهد بود. گیاهان دیوار همان‌طور که از نام آن‌ها مشخص است به دیواره‌های داخلی و یا خارجی ساختمان متصل شده، آب و مواد غذایی لازم برای رشد را از داخل دیواره می‌گیرند. برای ساخت دیوار سبز حیاط می‌توان از صدها نمونه گیاه کپک گرفت و یک الگو قابل توجهی از گرین وال را به گونه منحصر به فردی طراحی کرد. با ایجاد تنوع در انتخاب نوع گیاهان رنگ‌ها و بافت‌های مختلفی ایجاد می‌شوند که طبیعتی زیبا و چشم نواز را در خانه و یا محل کار به وجود می‌آورد. 

مزایای دیوار سبز حیاط

برای گرین وال ضمن زیباسازی می‌توان مزایای فوق‌العاده و کاربردی را بیان کرد. این مزایا می‌توانند محبوبیت این نوع از طراحی را به شدت افزایش دهند. بنابراین مزایای دیوار سبز حیاط عبارتند از:

  • ایجاد زیبایی بصری

قبل از طراحی دیوار سبز حیاط نماهای ساختمان سخت و سرد دیده می‌شدند و این دیوار سبز حیاط بود که جان تازه‌ای به آن بخشید. این دیوار با داشتن رنگ سبز و گیاهان چشم نواز ضمن ایجاد زیبایی‌های بصری تاثیر بسیار زیادی در روحیه افراد می‌گذارد. رنگ سبز این دیوار به کاهش استرس و اضطراب و تفکرات منفی کمک می‌کند. هم‌چنین در افزایش شادی بخشی از زندگی نقش به سزایی دارد. 

  • کم کردن اثرات جزایر گرمایی شهر

با کمک از طراحی دیوار سبز حیاط در ساختمان‌‌های شهری امروزی می‌توان زندگی گیاهی را به محیط شهری برگرداند‌. این زندگی گیاهی در محیط هایی با دیوارهای سبز باعث وقوع فرآیندهای خنک‌کننده می‌شود. می‌توان تلاطم هوای خنک، خنک شدن هوا، تلطیف محیط اطراف را جزء مزایای دیوار سبز حیاط دانست. 

  • هارمونی با محیط اطراف

با توجه به اینکه green wall  از عناصر طراحی پایدار است، به راحتی با محیط ساختمان های شهری و هر محیطی که در اطراف آن باشد یک ترکیب زیبا به وجود می‌آورد‌ این ترکیب بسیار بسیار دلنشین خواهد بود و زیبایی خاصی با وجود انواع گیاهان دارد. 

  • تنوع در ایده‌های طراحی دیوار

دست طراحان در ساخت دیوار بسیار باز خواهد بود و دیوار سبز قادر است انواع مختلف دیواره‌ها را به اجرا در آورد. استفاده از انواع گیاهان در دیوار سبز حياط ضمن خلاقیت به سلیقه افراد نیز در انتخاب گیاهان بستگی خواهد داشت. 

شاید این مطلب را هم دوست داشته باشید  قیمت و روش درست کردن دیوار سبز در باغ

 دیوار سبز حیاط چیست و چگونه طراحی می‌شود؟

  • کمک به بقای محیط زیست

مزایای دیوار سبز حیاط را از ابعاد زیست محیطی هم می‌توان زیر نظر گرفت. کاهش آلودگی هوا و آلاینده‌ها، کاهش گازهای گلخانه‌ای، کاهش دمای محیط پیرامون و تعدیل پدیده جزیره گرمایی شهری، کاهش آلودگی صوتی، کاهش مصرف انرژی و… جز مزایای زیست محیطی تین دیوار به حساب می‌آیند. علاوه بر این‌ها فضای این دیوار زیست گاهی امن را برای گونه‌های گیاهی و پرندگان به وجود می‌آورد و باعث حفظ تنوع آن‌ها می‌شود. 

  • ایجاد فرصت‌های شغلی

دیوار سبز حیاط باعث شده است تا افراد متخصص و خلاق به فرصت های شغلی متفاوتی دست پیدا کنند‌. طراحی و اجرا تا نگهداری از این دیوار شامل این فرصت‌ها می‌شود که این موضوع بر مزایای آن نیز افزون می‌کند. حتی زراعت شهری و کشت سبزیجات و صیفی‌جات نیز از مواردی هستند که در ایجاد green wall  مورد توجه قرار می‌گیرند. 

  • کم کردن آلودگی های صوتی

دیوار سبز حیاط  می‌تواند جلوی آلودگی های صوتی را بگیرد. زیرا سطح زیادی از گیاهان بر روی دیوار از انتقال صدا جلوگیری می‌کند. 

طراحی دیوار سبز حیاط

می‌توان گفت اصول ساخت و نگهداری از گیاهان در گرین وال مانند یک باغ پر از گل و گیاهان است که این بار به صورت یک باغ عمودی در آمده و اجرا می‌شود. در واقع شیوه اجرای دیوار سبز حیاط به گونه‌ای شبیه یک ساختار معین است که از یک سیستم مدولار ساخته می‌شود. در طراحی دیوار سبز حیاط یک قفسه وجود دارد وه شامل سلول‌هایی برای کاشت و نگهداری گیاهان می‌شود. برای ثابت کردن این قفسه‌ باید آن را به دیوار متصل کرد. طراحی و ساخت این دیواره‌ها به برنامه ریزی دقیقی نیازمند است که مزایای زیست محیطی را نیز به ارمغان می‌آورد. 

شاید این مطلب را هم دوست داشته باشید  محوطه سازی اداری چیست و چگونه اجرا می‌شود؟

جمع بندی

دیوار سبز حیاط طراحی شده است تا نمای ساختمان را از حالتی سرد و سخت خارج کند و به آن زیبایی و جذابیت ببخشد. این دیوار با انواع گیاهان به صورت عمودی قرار می‌گیرد و با رنگ سبز به جذابیت خانه اضافه می‌کند. هم‌چنین با تاثیر بر روی محیط زیست و روح و روان ساکنین و افراد دیگر مزایای فراوانی را شامل می‌شود.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Shopping Cart
به بالای صفحه بردن