بهترین روش‌های اجرای بام سبز باغ

بام سبز باغ از جمله فضاهای سبزی است که به افراد علاقه‌مند اختیار می‌دهد تا فضای بیشتری برای پرورش گیاهان خود داشته باشند. از این رو بام سبز باغ با کاهش پیامدهای منفی، سازندگان نسل جدید، برنامه ریزان را بر آن داشته تا راهبردهایی برای حفظ بالاترین کیفیت محیط زیست طراحی کنند. پس اول از همه به بررسی اهمیت اجرای بام سبز باغ خواهیم پرداخت و از روش‌های متفاوت آن صحبت می‌کنیم.

اهمیت اجرای بام سبز باغ 

اهمیت اجرای بام سبز باغ 

بام سبز باغ روی پشت‌بام ساختمان و یا مناطق سبز توسط افراد متخصص در بالاترین سطح طراحی و ساخته می‌شود. این فضاهای سرسبز که از گیاهان مختلف تشکیل شده‌اند به جذابیت یک ساختمان کمک می‌کنند. در واقع بام سبز مدت زیادی است که در سال‌های مختلف وجود داشته است. به عنوان مثال، بین‌النهرینیان باستان درختان و بوته‌ها را در بام‌ها می‌کاشتند. علاوه بر این، سقف‌های چمنی در چندین خانه اروپایی استفاده می‌شدند.

بام سبز باغ ساخته‌شده در یونان یکی از عجایب هفتگانه جهان باستان، به دلیل داشتن باغ‌های چندطبقه با پوشش گیاهی فراوان مشهور است. درواقع اجرای بام سبز باغ در ابتدا در دهه 1970 شروع شد و رفته‌رفته در سایر خانه‌ها نیز ساخته شد؛ البته برای اجرا و ساخت بام سبز باغ نیاز است تا یک مطالعه ساختاری توسط بازرس ساختمان یا معمار انجام شود تا مصالح و نقشه آن به بهترین نحو انتخاب شوند.

بهترین نکات و روش‌ها برای اجرای بام سبز باغ

ساختن یک بام سبز باغ روی پشت‌بام آن‌قدرها هم سخت نیست. فقط باید از بهترین روش‌ها بهره ببرید:

  1. با یک استراتژی شروع کنید. در نظر بگیرید که قبل از ساخت به چه میزان فضا احتیاج دارید و چه گیاهانی در فضای بام سبز باغ شما بهتر رشد می‌کنند.  
  2. با یک مهندس سازه مشورت کنید. برای بررسی اینکه سقف شما می‌تواند فشار بام سبز باغ شما را تحمل کند یا نه با مدیر ساخت‌وساز یا مهندس تماس بگیرید.
  3. از مواد باکیفیت بالا استفاده کنید. گلدان‌های بزرگ‌تر برای کاشت گیاهان بهتر هستند؛ زیرا کمتر مستعد از بین رفتن هستند.
  4. به دنبال فضای ذخیره‌سازی مناسب باشید؛ چراکه گیاهان نیاز به فضای خوبی برای رشد دارند.
شاید این مطلب را هم دوست داشته باشید  آشنایی با روش ساخت دیوار سبز با شمشاد

مزایای داشتن یک باغ روی پشت‌بام

مزایای داشتن یک باغ روی پشت‌بام

بام سبز باغ می‌تواند باعث شود روحیه شما بهبود یابد و بر سلامت روحی و روانی شما تأثیر گذار باشد. استرس و اضطراب را می‌توان با احاطه شدن در فضای سبز کاهش داد. اجرای بام سبز باغ و گذراندن زمان در چنین فضایی می‌تواند در بهبود بیماران کمک کند؛ چراکه رنگ سبز تاثیری آرامش‌بخش دارد و صرف حضور در آن می‌تواند به ریکاوری و تجدید حیات شما کمک کند.

بهترین ایده‌های طراحی بام سبز باغ

بام سبز باغ به سبک Archilabo میلان

معمار، کریستینا مازوچلی با استفاده از سبک هندی در بام سبز باغ  به‌ خوبی در تغییر حال و هوای شما تاثیر خواهد گذاشت. یک منطقه غذاخوری، یک سالن بزرگ و یک گوشه استراحت کوچک برای این فضا بسیار مناسب است. این سبک طراحی بام سبز باغ روی پشت‌بام برای شهرهایی که نور خورشید زیاد دارند عالی است. همچنین صندلی‌های قدیمی در این محوطه روی پشت‌بام، به لطف انواع مختلف گیاهان و بوته‌ها، حس شکیل بودن را به‌کل فضا می‌افزایند.

سبک گاردن بام سبز باغ پایین شرق

ساخت آلاچیق ژاپنی، پناهگاهی آرام به نظر می‌رسد و بهترین چیز در مورد طراحی بام سبز باغ این است که از هر سانتی‌متر از فضای پشت‌بام استفاده می‌کند؛ چراکه باغ به‌دقت طراحی‌شده است و اطمینان حاصل می‌شود که می‌تواند راحتی را برای شما ایجاد کند.

نیمکت چوبی بسیار ایده آل برای بام سبز باغ است و بهترین جنبه این طراحی بام سبز باغ این است که فضای خالی زیادی را در اختیار شما قرار می‌دهد که می‌تواند برای برگزاری مهمانی‌های روی پشت‌بام و دور هم جمع شدن خانواده استفاده شود.

شاید این مطلب را هم دوست داشته باشید  بهترین شیوه اجرای دیوار سبز اتاق خواب

نکاتی برای طراحی ساده بام سبز باغ

  • اضافه کردن تخت

اضافه کردن تخت ایده فوق‌العاده‌ای است که می‌تواند جز روش‌های خوب برای اجرای بام سبز باغ باشد. به‌طور مثال، تختی که در میان درختچه‌های بلند و درختان کوچک رشد می‌کند از یک لایه برای دور نگه‌داشتن ریشه‌ها کمک کند. گزینه دیگر این است که تخت‌ها در بام سبز که کمی مرتفع هستند جلوه بیشتری دارند. اگر یک تراس یا بام دارید، پرورش گیاهان برای حفظ حریم خصوصی شما ایده خوبی خواهد بود. 

  • تنوع و رنگ 

هر زمان که صحبت از طراحی بام سبز باغ می‌شود، مطمئن شوید که تنوع اندازه گیاهان را در نظر داشته باشید. در نتیجه برای ساخت بام سبز باید چند درختچه بزرگ، گیاه، درخت کوچک و همچنین پوشش‌های زمینی و یک‌ساله وجود داشته باشد. همچنین، ظروف با اندازه‌های مختلف بخرید تا به باغ پشت‌بام خود جذابیت بیشتری بدهید.

نکاتی برای طراحی ساده بام سبز باغ

  • حداکثر از  سه رنگ استفاده کنید

 همیشه از یک رنگ به‌عنوان نقطه مرکزی استفاده کنید و سپس از یک تا سه رنگ دیگر بهره ببرید. استفاده از رنگ‌های متنوع برای دیوارها، کف‌پوش‌ها، نرده‌ها، مبلمان یا ظروف، پشت‌بام شما را جذاب جلوه میدهد. ترکیب یک رنگ، پر رنگ و یک رنگ خنثی مانند رنگ‌های سفید، خاکستری، بژ و نیلی همگی رنگ‌های خنثی هستند که جذابیت بام را افزایش می‌دهند.

  • مینی استخر

 بسیاری از مردم رویای داشتن یک استخر کوچک دارند که توسط گیاهان گرمسیری سبز و زیبا احاطه‌شده است، یک استخر کوچک در بام شما می‌تواند زیبا بخش خانه شما  و مهمانی‌هایتان باشد. 

جمع‌بندی

بنابراین یک بام سبز باغ، صرف‌نظر از اندازه یا وسعت در آرامش ساکنین تاثیر گذار است و می‌توانند ساعت‌ها لذت را برای ساکنین به ارمغان آورد. ازآنجایی‌که داشتن یک روف گاردن مزایای بسیار زیادی دارد، اجرا کردن ایده‌های باغبانی شگفت‌انگیز روی پشت‌بام خانه بسیار جالب‌توجه خواهد بود.

شاید این مطلب را هم دوست داشته باشید  آشنایی با روش های طراحی تراس های سبز

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Shopping Cart
به بالای صفحه بردن